Van de wijkregisseur Jeanette Stevens ontvingen wij bijgaande informatie.
Het document: 'Geluidbeleving hoogbelaste woningen Nijmegen Noord (okt2015).pdf was bij ons al bekend, maar de bijgaande Memo toezegging Raad maatregelen Prins Mauritssingel.pdf en het collegebesluit Geluidbeleving Prins Mauritssingel 2016.pdf hadden wij nog niet eerder gelezen.
Genoemde stukken laten zien dat ook al in voorgaande jaren de problematiek van de Prins Mauritssingel aanwezig was. De peiling van 2015 heeft betrekking op het onderdeel geluidshinder en beperkt zich tot de straten Edith Piafstraat en Andalusiëstraat. Van de 185 adressen heeft 34 % (63 adressen) meegewerkt aan het onderzoek.
Het is opmerkelijk dat er in 2015 ook al véél overlast wordt ervaren van het véél te hard rijdende verkeer. In het onderzoek staat: Desgevraagd geven ongeveer 1 van de 3 ondervraagden aan dat er (gezondheids)klachten spelen, bij henzelf of bij huisgenoten, waarvan zij denken dat deze te maken hebben met lawaai van verkeer of treinen. Het gaat daarbij vooral om slaapverstoring, klachten vanwege gebrek aan ventilatie(mogelijkheden) en het onvermogen tot ontspanning thuis. Al met al lijkt het woongenot bij een deel van de ondervraagden (in bepaalde mate) te lijden te hebben onder de hoge geluidbelasting. Ook al hadden velen eventuele geluidhinder ingecalculeerd.
Voor de goede orde: de afgelopen jaren is de verkeersdruk alleen maar toegenomen. In het onderzoek wordt de geluidshinder voor de parallelstraten, waarbij er géén extra geluidsisolatie is toegepast, niet meegenomen. Hier is de geluidshinder nog groter!
Geluidshinder is echter maar één van de klachten die de aanwonenden hebben. Ook de slechte luchtkwaliteit, veroorzaakt door het vele verkeer, dat zich niet aan de maximumsnelheid houdt, is een hele belangrijke factor in het geheel. Dit onderzoek neemt de schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de mensen door de verhoogde uitstoot van fijnstof en andere schadelijke elementen niet mee!
Ook de verkeersveiligheid zie je niet terug in dit onderzoek. Met name de kruising met de Vrouwe Udasingel en de Laauwikstraat worden als zeer gevaarlijk ervaren. Hier rijden weggebruikers veelvuldig door rood!
In de memo staat: Uit snelheidsmetingen blijkt dat er inderdaad te hard wordt gereden als er geen belemmeringen zijn. Het merendeel van de automobilisten overschrijdt dan de maximum snelheid.
Ook staat er in de memo uit februari 2017: Beide verbeterpunten zullen in de komende maanden verder worden uitgewerkt. De verbeterpunten die worden genoemd zijn: Een groenere uitstraling van de Prins Mauritssingel en Betere handhaving van de maximum snelheid.
Tot op heden is er nog niets gedaan. Wijkraad Lent is van mening dat de maatregelen die door het College van B&W in 2016 zijn geformuleerd bij lange na niet voldoende zijn om alle problemen over het hele tracé op te lossen. Wij pleiten voor een totaalaanpak en nemen geen genoegen met het bagatelliseren van de problemen. Het wordt tijd dat er echt goede maatregelen worden genomen en dat de gemeente de inwoners van Lent serieus gaat nemen. Op 5 februari 2020 gaan wij inspreken op de politieke avond in het Stadhuis van Nijmegen (18.00 uur) en bieden wij hieraan voorafgaand (17.45 uur) de resultaten van de petitie aan. U kunt hierbij aanwezig zijn. Ook kunt u zich aanmelden als u, persoonlijk, wilt inspreken. Hoe u dat kunt doen? Klik hier
Heeft u de Petitie Prins Mauritssingel nog niet ondertekend? Dat kan nog tot 5 februari 2020!
Vast hartelijk dank!
Brigitte Rutten
Stichting Wijkraad Lent