LentseLucht.nl

Inloggen of inschrijven

Sporten na een Keizersnede

  • 20 weergaven


Sporten als een Keizerin

 

“Een keizersnede? Dat was wel makkelijk zeker?”

Soms denken mensen zo. Dat jij het makkelijker zou hebben na een keizersnede t.o.v. een vaginale bevalling. En misschien denk jij dat je daar aan moet voldoen. 

NOU NEE DUS! Het is een flinke buikoperatie. Daar mag je ook goed van herstellen.                              In 3 weken tijd kreeg ik 6 aanvragen, voor training na een keizersnede. Hartstikke goed, maar laten we eerst eens samen kijken hoe het met je gaat. 

 

Mijn advies blijft: 

6 weken ben je kraamvrouw (40 dagen), pak deze periode om te rusten, te herstellen en te hechten met je kindje. En nee, als fysio wil ik niet dat je 40 dagen op bed ligt. Een opbouw in beweging is essentieel voor herstel. 

Na 4-6 weken kan je rustig starten met het opbouwen van sporten. Voor wondherstel na een keizersnede staat 6 weken. Het is raadzaam om dan 6-8 weken te wachten met je sportopbouw.

Maar veel KS-moeders hebben 3-4 maanden nodig om het gevoel te hebben dat ze weer meer kunnen. Soms verloopt het herstel sneller dan verwacht, soms willen vrouwen sneller dan hun lichaam aan kan.

Wil je wel eerder starten… 

Bij een ongecompliceerd herstel kan starten met bewegen vaak wel eerder. Leidend is hoe jij je voelt. Zelf beoordeel ik dit graag in een intakegesprek. Daarop volgend krijg je van mij een advies. En natuurlijk, kom je in een les dan zal je na afloop voelen dat je gewerkt hebt, maar ook dat je regelmatig bent teruggefloten. 

Maar hoe bouw je zelf je training weer op? Eigenlijk is het heel simpel: 

LUISTER naar je lichaam. Ben niet bang om te bewegen, maar vergeet de wedstrijden, de langdurige houdingen (planken ??), de explosieve bewegingen (Bam, knal, hatseflats) en springen (5 km. rennen??) maar even. 

Voor hoe lang? Tja, geen vrouw is gelijk, geen bevalling is gelijk,  geen training is gelijk. 

De een kan na 3 maanden snel opbouwen met hardlopen, de ander heeft na 2 jaar pas de mogelijkheden (om wat voor reden dan ook) om op te bouwen. Blijf in ieder geval niet met klachten lopen, vraag dan om hulp of advies. 

Deze algemene adviezen zijn niet heel anders na een keizersnede dan na een vaginale bevalling. Het draait allemaal om voelen wat je doet en kan, lichaamsbewustzijn en niet te snel willen gaan. Langzaamaan om vooruit te komen. 

Ushi Geerts van ‘Mama in jouw kracht’:  Mama Support, ZwangerFit® Fysio

Browser niet ondersteund
Je browser wordt helaas niet ondersteund. Hierdoor kan het zijn dat sommige onderdelen van de site niet volledig werken. Lees hier meer over welke browsers we ondersteunen of update je browser.