Er zijn verschillende redenen om over de stappen naar een andere internetprovider. Denk aan een goedkoper aanbod, sneller internet of een verhuizing. Veel internetproviders bieden een overstapservice, waardoor overstappen zo geregeld is. En u niet zonder internet komt te zitten. Wel zijn er een aantal dingen die wel veranderen:
1. Nieuwe router en wifi-wachtwoord
Zodra u overstapt, krijgt u een nieuwe router voor de draadloze verbinding. Hier hoort een nieuwe netwerknaam en een nieuw wachtwoord bij. Dit betekent dat op alle apparaten die met internet werken, de verbinding opnieuw gemaakt moet worden. Dit doet u door het nieuwe netwerk op te zoeken op deze apparaten en daarna het nieuwe wachtwoord in te typen. De oude router moet u via een al gefrankeerde doos terugsturen naar de oude internetaanbieder.
2. Het e-mailadres
Gebruikt u een e-mailadres van de provider (@kpnmail.nl of @ziggo.nl)? Dan verliest u dit e-mailadres zodra u overstapt naar een andere aanbieder. Er is een overgangsperiode van zes maanden. Daarna verwijdert de oude provider het mailadres en alle mails. Bij een aantal providers is het mogelijk om tegen betaling het mailadres te houden. Gebruikt u webmail, zoals Gmail of Outlook? Dan heeft u dit probleem niet. Lees hier meer over op onze website.
3. Tv en vaste telefonie
Hebt u ook tv en een (vast) telefoonnummer via de aanbieder? Het telefoonnummer kunt u meestal gewoon behouden, dus dat is geen probleem. Wat er voor de tv verandert, hebt u zelf in de hand. U kiest namelijk zelf welke zenders er in het abonnement zitten en welke andere mogelijkheden u toevoegt. Vaak ontvangt u een nieuwe mediabox. Houd er hierbij rekening mee dat u eventuele opgeslagen opnames en instellingen voor opnames dan kwijt bent. Het tv-toestel hoeft u niet te vernieuwe.