Notulen d.d. 20-10-2022
Wijkraadvergadering werkgroepen Prins Mauritssingel
Onderwerp: Evaluatie van de presentaties tijdens de Platformbijeenkomst van Wijkraad Lent van 22-09-2022 over het PMS-project (Stand van zaken en het Groenplan).
Bijlagen: apart op de website staan de presentaties, de brief van B&W d.d. 25-5-2021 en een artikel van Mariëlle van Veen, uit Huurwijzer 2022-3, over de invloed van luchtvervuiling door het verkeer, een uitgave van de Woonbond. Daarin wordt een PMS-aanwonende geïnterviewd.
1. Opening
Gelegenheid tot een kort voorstelrondje waarbij iedereen aangeeft welke belangen er behartigd worden. Twee aanwezige bewoners zijn geen lid van een PMS-werkgroep maar ervaren veel hinder van de Prins Mauritssingel (zie bijlage bij dit verslag). Leden van de werkgroep Lucht kunnen niet aanwezig zijn. Zie verder hun bijdrage bij 'Mededelingen'.
2. Project Prins Mauritssingel (PMS)
2.1 Problematiek
De PMS ligt binnen de Lentse bebouwde kom, met aanliggend veel woningen en is niet ingericht als een 50 km weg. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid. De weg is een ingaande en ontsluitende stadsweg en maakt deel uit van de A325/N325-route Arnhem-Nijmegen-Kleef. De verkeersdruk is hoog, er wordt te hard gereden en aanwonenden ervaren veel overlast van geluid en luchtverontreiniging.
2.2 Doel werkgroep
Overlast voor de omwonenden langs de PMS beperken, gericht op het verminderen van de snelheid van gemotoriseerd verkeer en het realiseren van een groene en smalle uitstraling met geluidswallen.
2.3 Overlegstructuur (periode 2020-2021)
De vier PMS-werkgroepen (Verkeer, Geluid, Lucht en Groen) hadden vanaf zomer 2020 aparte bijeenkomsten. Burgers overlegden daarin samen met (afdelings)ambtenaren en domeingerichte wijkregisseurs. In de overkoepelende Paraplugroep zaten de wijkraadvoorzitter, de toenmalige wijkmanager en één burgervertegenwoordiger en ambtenaar per werkgroep).
2.4 Verslaggeving
De werkgroepen hebben aparte verslagen opgesteld over hun specifieke onderwerp, deze werden tot één geheel samengevoegd. Daarna hebben ambtenaren het eindrapport opgesteld, waarin niet alle wensen van de burgers uit de werkgroepen werden geformuleerd. Met name de bewonerswensen: snelheidshandhaving, linksafslag Waalbrug richting Turennesingel, de afslag richting Drijvende woningen (bouwweg) en de invoeging van de 3e baan vóór de Vrouwe Udasingel zijn niet in het verslag als mogelijke en door burgers zeer gewenste oplossingen vermeld. Daarop is door de wijkraad tijdig gereageerd. Op 25 mei 2021 heeft B&W een brief aan de gemeenteraad gezonden met de 1e ambtelijk samengestelde rapportage. Daarop vond de politieke besluitvorming plaats.
2.5 Voortgang
Bij ambtenaren was veel wisseling van de wacht, waardoor het PMS-project stil kwam te liggen. Na een oproep van Wijkraad Lent aan B&W, gemeenteraad en betrokken ambtenaren is er in de zomer van 2022 een projectmanager aangesteld die een integrale opdracht (Verkeer + Lucht + Geluid + Groen) meekreeg om het PMS-project nieuw leven in te blazen en de afspraken (besluitenlijst mei 2021) uit te voeren. Deze ambtenaar heeft een lijst opgesteld waarin per onderwerp de voortgang is genoteerd. Begin september heeft hij een gesprek gehad met de interim wijkraadvoorzitter en de wijkregisseur fysiek. Hierna hebben leden van werkgroep Verkeer deze lijst besproken en aangevuld.
Tijdens de wijkraadvergadering van 22 september jl. heeft deze projectambtenaar (wegens ziekte via teams) een presentatie gegeven over de stand van zaken van het hele project en heeft de projectleider Groen de plannen, die in het najaar 2022 zullen starten, gepresenteerd. Er was nog geen gelegenheid om over de presentaties te discussiëren. Dit werd door alle aanwezige Lentenaren als teleurstellend ervaren.
3. Doel van de werkgroepen-vergadering van vandaag
3.1 Strategie bepalen
De wijze van communiceren met de gemeente zal gericht zijn op een integrale benadering van de problematiek. We zien dat de leefbaarheid rond de Prins Mauritssingel wordt aangetast door één oorzaak, nl. de inrichting van de PMS. De huidige inrichting dient alleen een snelle doorstroming van het steeds toenemende verkeer en niet een gezonde leefomgeving voor aanwonenden. De gemeente heeft echter ook een zorgplicht voor alle bewoners rondom deze verkeersader.
In mei 2021 is bij de gemeenteraad een compleet lijkend rapport ingediend dat echter is opgedeeld in losse componenten, waardoor het totaalplaatje uit het oog is verloren. Er vond geen terugkoppeling over de eindredactie met de werkgroepen plaats. De problematiek bestaat uit een integraal probleem (de aangetaste leefbaarheid door het verkeer) met als elementen: lucht, geluid, groen en veiligheid. Elementen die niet los van elkaar behandeld kunnen worden, omdat de inrichting van de weg met de gecreëerde verkeerssituatie de oorzaak is van de ongezonde leefomgeving.
De Prins Mauritssingel is een weg waar, vanwege de inrichting, door OM niet gehandhaafd wordt op de maximumsnelheid van 50 km. Een weg waar volgens OM te weinig ernstige ongelukken gebeuren om te handhaven, maar waar de uitstoot van gassen en roetdeeltjes ernstig overlast veroorzaken bij de niet-snelweg-gebruikers. De gezondheid van de omwonenden wordt hierdoor onverantwoord ernstig aangetast.
3.2 Meningsverschillen bewoners <-> gemeente <-> OM
* OM stelt dat de uitstraling van de PMS (4- tot 6-baans, met daarnaast nog busbanen en parallelwegen) niet past bij het doel (50 km, bebouwde kom). Eerst moet de weginrichting worden aangepast, dan kan er worden gehandhaafd. De enige oplossing is de uitstraling aanpakken. Dus ook de derde baan!
* Het PMS-project richtte zich oorspronkelijk op de route Van der Valk-VRI bouwweg. Opgemerkt wordt dat het hele traject vanaf Waalbrug tot Ovatonde in ogenschouw moet worden genomen. Dit lijkt nu bij de Groenrealisatie zo te worden aangepakt (zie 3.3).
* Dringend verzoek om doseerpunten van auto’s te situeren vóór de bebouwde kom (Ovatonde en Waalbrug) en niet op de PMS.
3.3 Stand van zaken op dit moment
* Het definitieve groenplan is afgerond, aanbesteding en realisatie zal in het najaar 2022 starten, de bedoeling is dat er een glooiende groene berm komt met de uitstraling van een 50 km zone met ruimte voor een toekomstige geluidswal. Groen zorgt onvoldoende voor demping van het geluid, waardoor een geluidswal nodig is. Het was o.a. wachten op de resultaten van het onderzoek m.b.t. de diffractoren aan de Neerboscheweg. Dat onderzoek zal nu wel afgerond zijn.
* Het is de bedoeling dat de groenstrook en de geluidswering langs de PMS doorgetrokken zullen worden tot aan de Waalbrug en niet tot aan de kruising Laauwikstraat.
* Voor de oudere woningen aan Griftdijk Zuid en Pastoor van Laakstraat is EG-subsidie mogelijk voor geluidsvermindering. Deze subsidie is via het Rijk aangevraagd.
* In 2014 is er €500.000 gereserveerd en in een ander potje was nog een bedrag van €200.000. Uit de begroting bleek echter dat er +/- €900.000 nodig is. Inmiddels is het budget al voor een gedeelte aangebroken voor het verwijderen van bomen langs het spoor, die bij storm tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.
* Uit diverse metingen blijkt dat het geluid op de PMS de norm ver overschrijdt. Technische maatregelen tegen overschrijding moeten echter tenminste 5 decibellen geluidsvermindering aan de gevel realiseren, anders komt er geen subsidie vrij. Vraag: "Wat blijft er over wanneer de 5 decibellen niet gehaald worden?" Antwoord: "Ook andere maatregelen zoals 50km zone, doseer-zone, groene berm, uitstraling etc. zijn noodzakelijk om de decibellen op aanvaardbaar niveau te brengen."
4. Welke acties zijn nu nodig om het gewenste doel te behalen?
* Strategisch handelen van de wijkraad naar de gemeente: eerst focussen op groen, om zo weer schot in de zaak te krijgen.
* Politieke focus houden: de nieuwe wethouders van Mobiliteit, Openbare ruimte en wijken erbij betrekken.
Het is noodzakelijk dat er druk op de gemeente wordt uitgeoefend en het overleg weer wordt opgepakt. Niet alle processen hoeven opnieuw gedaan te worden; de kaders zijn immers al in de raad vastgelegd. We moeten verder gaan waar we gebleven zijn.
4.1 Belangrijke vragen over de voortgang van het project
Helderheid en duidelijkheid krijgen over:
* Wanneer vindt aanbesteding/realisatie van het groen plaats? * Onderzoek geluidsmetingen. Duidelijkheid over het vervolg.
* Het wel of niet plaatsen van diffractoren bij de geluidswallen.
* Onderzoek over doorstroming verkeer, minder uitstoot van fijnstof en geluid rond Prins Maurits- én Graaf Allardsingel.
* Vermindering van de verkeerssnelheid op korte termijn.
Iedereen is voor handhaven. De patstelling die ontstaan is in het tripartite-overleg tussen OM, politie en gemeente moet worden opgelost. Verkeersveiligheid is slechts een onderdeel van een leefbaar woonklimaat. De gezondheid van bewoners is een wezenlijk argument om verkeer-belemmerende maatregelen te nemen. De leefbaarheid van de woonomgeving is in het geding.
4.2 Vragen/opmerkingen/wensen bewoners
* Gebruik van de Margaretha van Mechelenweg, waarvoor deze is bedoeld. Deze weg is speciaal aangelegd voor een snellere doorstroming en ontlasting van de Prins Mauritssingel en Griftdijk Noord. Als de bouw rondom de Oversteek, Zuiderveld, Hornbach en Vossenpels is afgerond, zal nog meer drukte op de PMS te verwachten zijn. Ook de aanleg van Dorpensingel en de knip op Griftdijk Noord trekken verkeer op PMS aan.
* Functie van het Transferium. Er wordt een onderzoek gedaan naar de reden waarom het transferium niet werkt. In het verleden is er wel over andere vormen van ov, zoals een tram, gesproken. Omdat de busmaatschappijen een 30-jarig contract hebben, kwam het niet van de grond. Navragen naar vordering onderzoek.
* Nieuw overleg met OM aanvragen. Wel of niet flitspalen plaatsen. Tijdelijk alternatief kan zijn om voor een periode smiley’s te plaatsen en de data te verzamelen, waardoor een duidelijker beeld ontstaat van het probleem. Flitspalen komen pas in beeld als de weginrichting is aangepast (tripartiete overleg).
* Bewustwording creëren bij verkeersdeelnemers (o.a. smiley’s).
* De derde baan geeft niet de uitstraling van een bebouwde kom, de invoegstrook wordt gebruikt om flink hard te rijden en snel in te voegen na het stoplicht. Aanpassing aan de derde baan zou wenselijk zijn vóór het stoplicht bij de Vrouwe Udasingel, met een ruimere invoegstrook i.p.v. de huidige riskante smalle strook na het stoplicht.
* Doseerpunten ter discussie stellen. De huidige 3 doseerpunten zijn: Waalbrug/Turennesingel, Laauwikstraat/Van der Valk, Vrouwe Udasingel. Feitelijk zou van de brug tot aan de Ovatonde bekeken moeten worden bij welke doseerpunten omwonenden ook baat hebben. Buffering voorstellen vanaf de Ovatonde waardoor betere doorstroming ontstaat. Prioriteit hieraan geven, omdat deze maatregel als eerste winst zal opleveren.
* Metingen.
Vraag 1: Hebben bewoners ook zelf bij de Prins Mauritssingel metingen verricht? Antwoord: Ja op het gebied van geluid, fijnstof en snelheid zijn metingen gedaan. Er werd ook een namaak flitspaal geplaatst.
Vraag2: Is er met de bouw van de woningen aan de Graaf Allardweg rekening gehouden met geluid, fijnstof en snelheid van veel verkeer. Antwoord: Er zijn nog geen signalen van de bewoners binnengekomen, maar de bouw is nog niet beëindigd. Wanneer hier klachten of signalen komen dan zal de wijkraad dit meenemen in het PMS-project. Immers de toevoer op de Graaf Allardsingel heeft direct invloed op de Prins Mauritssingel.
* Mededelingen van PMS Werkgroep Lucht
M.b.t. het fijnstof is de werkgroep nog steeds actief: er is een Stichting opgericht waarmee we fondsen voor meer meetapparatuur willen verkrijgen, er is samenwerking met RIVM, Citizen Science Nederland, Longfonds, TNO, de HAN, en andere hogescholen, om het meten te verbeteren. Er staat een afspraak met onderzoekers gepland in combinatie met studentengroepen. De HAN ontwerpt op deze manier een geluidswal van groen met daarop zonnepanelen en zal deze gaan testen.”
Sluiting: de volgende werkgroepenvergadering is in februari.
De eerstvolgende openbare Platformvergadering zal zijn op
24-11-2022. Tijd: 20.00 uur. Plaats: Eikpunt, Duitslandstraat 4.