Onlangs was in het nieuws dat Nijmegen nog lang niet de schoonste lucht van Nederland heeft. Bewoners wonend langs de Prins Mauritssingel constateerden dit ook: naast geluidshinder wordt er ook overlast ervaren door stank- en fijnstofuitstoot.
Wijkraad Lent, haar verkeerswerkgroep en bewoners rond de Prins Mauritssingel hebben vanaf voorjaar 2020 de koppen bij elkaar gestoken om samen met ambtenaren na te denken over het verbeteren van het leefklimaat langs de Prins Mauritssingel (N325). Vier themawerkgroepen waren daarbij actief: Groen, Geluid, Lucht en Verkeer. In de Paraplu-groep kwamen de ideeën van de werkgroepen samen. Deze samenwerking resulteerde in een rapport met een inventarisatie van de ervaren problemen, adviezen om deze op te lossen en wensen om de leefbaarheid te vergroten. Dit rapport met concrete tips om de overlast te beperken is aan B&W en de gemeenteraad aangeboden.
Werkgroep Lucht
De PMS-werkgroep die zich concentreert op de luchtkwaliteit, raadpleegde experts in binnen- en buitenland. Het RIVM, de GGD en de universiteiten van Nijmegen, Wageningen en Enschede werden daarbij betrokken. De werkgroep Lentse Luchten ontving bruikbare informatie en adviezen op het gebied van het meten van luchtverontreiniging, de ijking van meetapparatuur en andere verbetermaatregelen. Enkele bewoners bouwden luchtkwaliteitssensoren die ze over heel Lent willen plaatsen (www.ohnics.nl).
Fijnstof en roet zijn bekende bronnen van gezondheidsschade, aldus de GGD. Het testen van sensoren in mei en juni, in samenwerking met de drie universiteiten en aanwonenden, heeft aangegeven dat de Ohnics-sensoren betrouwbare informatie geven over de fijnstofpieken met meer detail dan de RIVM-metingen.
De gemeten fijnstofpieken bleken het hoogst tijdens de ochtendspits: optrekken/afremmen en een te hoge snelheid van het gemotoriseerd verkeer zorgen voor een grotere vervuiling. De eerste metingen laten ook zien dat de fijnstof zich niet beperkt tot de PMS huizen maar zich over Lent verspreidt. Duidelijk waarneembaar is dat te hard rijden en te sportief wegrijden bij de stoplichten voor fijnstofoverlast zorgen, niet alleen langs de weg. Als de effecten van fijnstof voor geheel Lent gemeten gaan worden dan zou een conclusie kunnen zijn dat zowel de huizen achter de weg als de huizen aan de weg in de ochtendspits boven de fijnstofnorm uitkomen.
De metingen geven ook aan dat bij een zuidwestenwind er hogere fijnstofconcentraties zijn. Dit wordt nu nader onderzocht door meer sensoren te plaatsen aan de Spoorstraat, bij het Citadel College en ten westen van het spoor te plaatsen. Hoe meer sensoren, hoe nauwkeuriger de diagnose. In de toekomst zal ook de relatie met houtkachels, luchtvochtigheid, windrichting en verkeersdrukte meegenomen worden en worden gekoppeld aan de RIVM-gegevens.
Door langdurig meten, goed ijken van de verschillende apparaten en op de juiste manier invoegen van informatie over verkeer, wind, aanwezig groen en luchtvochtigheid verwachten de Ohnics-groepsleden een detailbeeld te krijgen van de bronnen van vervuiling. Een te hoge verkeerssnelheid en het te ‘sportief’ rijden zijn nu al aangetoond als boosdoeners.
Dus doe je gezin en medebewoners een plezier en hou je aan de snelheid en het nieuwe rijden en volg ook de houtstook-adviezen op.
En wil je ook een Ohnics-sensor in je tuin? Mail dan naar
Ben je nieuwsgierig naar meer en wil je de actuele informatie over fijnstof concentraties (PM2.5) op wegen volgen? Kijk dan ook op: https://www.mdpi.com/1660-4601/18/11/6007 en https://data.overheid.nl/dataset/ndw-actuele-verkeersgegevens
Tekst: Ton Ammerlaan