Notulen wijkraadsvergadering d.d. 22-09-2022 om 20.00u
1. Opening door vergadervoorzitter
1.1 Inleiding door interim bestuursvoorzitter Wijkraad Lent
Er is een compleet nieuwe wijkraad (5 leden en 3 volgers). Aanpassing van statuten door het bestuur zal noodzakelijk zijn mede i.v.m. de gewijzigde wetgeving. Er komt een doorstart met een hele nieuwe Wijkraad met vijf nieuwe leden. Bij de voorstelronde stelt iedereen zichzelf voor en vertelt wat zijn/haar rol wordt. Er is een vergadervoorzitter die de interim-voorzitter steunt door de vergaderingen voor te zitten tot een nieuwe voorzitter het overneemt. Er wordt in het vervolg onderscheid gemaakt tussen Platform vergaderingen en overlegvergaderingen met werkgroepen.
2. ‘Functie en functioneren wijkraad’
Er is een discussiestuk missie/visie opgesteld door de nieuwe wijkraad. Zie website wijkraad. De wijkraad gaat meer de vorm van een platform aannemen met het bestuur als spin in het web. Een wijkraad die dingen signaleert en vervolgens probeert daar mensen bij te vinden die het probleem willen helpen aanpakken (bijvoorbeeld in een werkgroep). Daarbij zal de wijkraad zich richten op het algemeen belang. Voor andere (deel)belangen of persoonlijke belangen zal de wijkraad verwijzen of ondersteunen.
Dus: peilen wat er speelt in Lent, informatie uitwisselen, mensen zoeken voor specifieke werkgroepen. De wijkraad krijgt hiermee meer een coördinerende rol.
Wijkregisseurs van het gemeentelijk Wijkteam en professionals van het sociale domein, zoals opbouwwerk zullen regelmatig bij de vergaderingen aanwezig zijn. Lentenaren moeten weten waar ze terecht kunnen met hun vraagstukken.
De wijkraad zoekt naar een manier om de vergaderingen aantrekkelijker te maken voor bewoners en andere geïnteresseerden. 6 keer per jaar zal er een openbare Platformbijeenkomst plaatsvinden en 4 x per jaar is er gelegenheid tot vergaderen met werkgroepen.
Vergaderingen in 2023 in De Ster, Queenstraat 37b, 20.00u
- Openbare Platform vergaderingen.
Hier worden thema’s van algemeen belang behandeld.
* 19 januari, 16 maart, 25 mei, 21 september, 16 november
- Vergaderingen van het bestuur met werkgroepen:
* 16 februari, 20 april, 22 juni en 12 oktober
3. Presentaties door de gemeente over de Prins Mauritssingel (presentaties staan apart op de website)
3.1 Inleiding projectleider PMS (via Teams)
D.m.v. een powerpoint-presentatie gaf de projectambtenaar uitleg over de stand van zaken en de gedane toezeggingen van het college over PMS (zie verzonden raadsbrief mei 2021). De presentatie en de laatste versie van de voortgangsrapportage staan apart op de website van de wijkraad).
- Proces vooraf
In 2020 is er een uitgebreid participatieproces geweest over de Prins Mauritssingel met verschillende werkgroepen. Dit heeft geleid tot bovengenoemde raadsbrief. Vervolgens is de wijkraad niet meer op de hoogte gehouden van de voortgang. De huidige projectleider is door het college gevraagd om te rapporteren aan de wijkraad, dit zal hij elk half jaar doen. Het doel is: wat is toegezegd, wordt nagekomen.
- Rapport totaaladvies
Dit rapport wordt opgepakt vanaf de versie waarover we het eens zijn, totdat er een rapport ligt waar consensus over bereikt is.
- Inventarisatie stand van zaken
De Prins Mauritssingel wordt niet versmald, de derde baan wordt gehandhaafd. Politie en OM geven aan dat er geen flitspaal komt en dat er wordt niet gehandhaafd. Dit is een gemeentelijk besluit. Er moeten dus andere maatregelen komen. De aanwezigen reageren zeer teleurstellend. De verkeersoverlast tast de leefbaarheid ernstig aan.
De projectleider heeft alle toezeggingen uit de raadsbrief in een kolom gezet en daarachter vermeld wat er tot nu toe van de afspraken terecht is gekomen. Deze kolommen zijn na te lezen in de bijgevoegde presentatie.
- Vragen vanuit de vergadering:
1. Komt er een VRI bij de bouwweg? Antwoord: Hier komt de projectleider op terug.
2. Komen er wel snelheidsmeters met smiley’s? Antwoord: Wordt in overweging genomen. Projectleider komt binnen drie maanden hierop terug.
3. Vraag: Wat betreft de flitspaal die niet komt: bij alle inkomende wegen in Nijmegen staan flitspalen. Antwoord: OM en politie zeggen dat de PMS verkeersveilig is, te weinig verkeersongevallen. Wat is het standpunt van de gemeente hierover? Antwoord: Dit gaat de projectleider navragen.
- Vervolg
De wijkraad wil deze presentatie eerst met de achterban bespreken en hoopt dat de communicatie verbetert en er meer naar elkaar geluisterd wordt. De overlast door snelheid (geluid en stank) en inbreuk op de leefbaarheid (lucht geluid en veiligheid) wordt als ernstig tot zeer ernstig ervaren. De aanwezigen vinden het argument, dat er in verhouding weinig ernstige ongelukken, gebeuren, onvoldoende hout snijden. Het gaat om leefbaarheid, gezondheid en veiligheid. Het proces mag niet weer vertragen.
In het verleden is er vaak een wisseling geweest van projectleiders waardoor afspraken onduidelijk waren en niet werden nagekomen. De projectleider gaat zich inzetten om het uiterste eruit te halen, zodat iedereen zijn tijd efficiënt gebruikt.
3.2 Ontwikkelingen groenplan Prins Mauritssingel (fysieke presentatie, zie bijlage)
De gemeentelijke projectleider Groen presenteert het groenplan. De presentatie staat ook op Mijn Wijkplan onder ‘Prins Mauritssingel’. Doel is om komend najaar tot voorjaar de vergroening te realiseren.
Bij een parkeertelling in 2020 werd geconstateerd dat er meer parkeerplekken aanwezig zijn dan nodig. Er worden nu parkeerplekken verwijderd om groen te planten. De parkeerplekken worden iets korter, waardoor daar ook meer groen kan komen. Er blijft een strook van 1 meter vrij voor geluidswallen. De populieren die er staan zijn een tijdelijke houtsoort, deze bomen worden daarom vervangen door bomen die langer meegaan. Met illustraties wordt aangegeven waar er meer bomen worden geplant.
Het groenplan staat al vast en moet nu doorgang vinden om dit plantseizoen nog te kunnen halen. Komende maanden komt er meer duidelijk over het plaatsen van een geluidsscherm. Daar is een geluidsmeter voor gereserveerd.
- Vragen vanuit de vergadering
1. Wordt er rekening gehouden met ruimte voor geluidsschermen met diffractoren?
Antwoord: er wordt qua ruimte rekening gehouden met eventuele geluidsschermen. Of dit met diffractoren zal zijn moet nog verder onderzocht worden.
2. Tijdens de coronaperiode en vóór de invoering van het vergunningen-parkeren in de Hoge Bongerd is de parkeerdichtheid bij de Edith Piafstraat en Andalusiëstraat gemeten. Die metingen geven nu een vertekend beeld. Is hiermee rekening gehouden, want de wijkraad ziet nu veel forenzen parkeren in het gebied langs de Mauritssingel? Het antwoord zal later komen.
4. Rondvraag
De rondvraag zal voortaan inhoudelijk in de vergaderingen meer ruimte krijgen. De interim voorzitter stipt nog een aantal onderwerpen aan:
Welkomsttasjes
Voor de welkomsttasjes is een werkgroep opgezet. Bij organisatieproblemen zal de wijkraad om advies gevraagd worden. De verantwoordelijkheid ligt verder bij de werkgroep. Wijkregisseur sociaal vertegenwoordigt de gemeente en is de contactpersoon bij de aanvraag van subsidies. Volgende keer gaan we daar verder op in.
Startbijeenkomst Jongerenbeleid in de Klif op 4 oktober.
Er zijn te weinig voorzieningen voor de Jeugd in de openbare ruimte in Nijmegen Noord: Oproep ook specifiek aan jongeren om mee te denken. De wijkraad zal met 3 personen aanwezig zijn.
Gezamenlijke Werkgroep Burgerparticipatie Nijmegen
GWBN heeft namens alle wijkraden en burgerorganisaties in Nijmegen intensief overleg gehad met de gemeente m.b.t. de beleidsnota over Burgerparticipatie. Tijdens 2 politieke avonden is in september de nota besproken en is de gemeenteraad voorgelicht over de consequenties daarvan. Vermoedelijk gaat de nieuwe Omgevingswet (een kaderwet) op 1 januari 2023 in. Er zijn nog ICT-problemen waardoor de implementatie landelijk vertraagt. De gemeente Nijmegen gaat wel verder met GWBN om het beleid vorm te geven. Het gemeentelijke beleidsdocument is een groeidocument. Met name op het gebied van participatie zal er een cultuuromslag moeten komen bij alle partijen.
Participatie is meer dan tijdig informeren, het vraagt van burgers ook verantwoordelijkheden op het gebied van meedenken en meedoen en het uitstijgen boven het eigen belang. Van ambtenaren en politiek vraagt het om zich te verplaatsen in de burger en eigen stokpaardjes los te durven laten.
De nota is nu nog vooral een beleidsnota, waarbij de rollen en bevoegdheden binnen de gemeentelijke structuur duidelijker worden. Op de website van de wijkraad zal meer daarover worden verteld.
Werkgroep verkeer:
Dorpensingel wordt op 18/10 gepresenteerd.
Knelpuntennota: wordt geüpdatet.
Verkeerssituaties rondom de nieuwe basisschool De Boomgaard. Bewoner Woenderskamp vraagt hier aandacht voor.
Bindkracht 10 (opbouwwerk)
- Opbouwwerk Nijmegen Noord is verhuisd met de Stip naar De Boog. De Stip is op maandag een extra dagdeel opengegaan.
- Vraag naar vrijwilligers. Nieuw overzicht van matching vrijwilligers, vraag naar vrijwilligers is groot.
- Bindkracht10 gaat voor gemeente Nijmegen een onderzoek doen in Woenderskamp en Hof van Holland, om de behoeftes daar in kaart te brengen.
Regisseur sociaal: Complimenten voor de nieuwe opzet van de wijkraad / het platform. Dit kan een voorbeeld zijn voor andere wijkraden in de omgeving.
Dank voor de aanwezigheid van het raadslid van Groen Links
5. Sluiting
- De PMS Werkgroepen vergadering is gepland op 20 oktober in het Eikpunt. Duitslandstraat 4. Aanvang 20.00 uur
- De eerstvolgende openbare Platformvergadering is op 24 november ook in het Eikpunt.