Wij hebben weer te vroeg gejuicht! Op 25 maart 2021 schreven wij een artikel over het illegale bouwverkeer dat dwars door de wijk Laauwik denderde op weg naar de bouwlocatie aan de Lentse Plas. Hierbij reden de zware vrachtwagens ook nog eens 200 meter over het snelfietspad. Levensgevaarlijk!
Op 31 maart beloofde de projectleider van de gemeente Nijmegen beterschap. Er zou geen bouwverkeer meer door de wijk rijden; er zou een nieuw verkeersplan komen en nieuwe verkeersbesluiten voor het vervolg van de bouwwerkzaamheden.
De gemeente heeft, op ons verzoek, obstakels geplaatst bij de kruising Notenlaantje/Dalidastraat. Daarmee is het probleem voor Laauwik gelukkig opgelost! Maar helaas is er nu weer een nieuwe, onacceptabele, situatie ontstaan. Sinds 22 april 2021 zijn er op het RijnWaalpad een aantal verkeersborden geplaatst waarbij een deel van het snelfietspad plotseling is omgetoverd tot fietsstraat. Hiermee wordt de suggestie gewekt dat gemotoriseerd verkeer nu ineens is toegestaan.
Wij zijn nu bijna 4 weken verder en wij hebben nog steeds geen nieuwe verkeersplannen gezien. Ook zijn er nog steeds geen nieuwe verkeersbesluiten genomen. Bij wijzigingen van categorieën weggebruikers (zoals toestaan gemotoriseerd verkeer op een fietspad) en veranderingen in bebording, moeten verkeersbesluiten vóóraf genomen en gepubliceerd worden. De gemeente is dit wettelijk verplicht, óók bij tijdelijke situaties. Nu deze besluiten ontbreken wordt de burger (en ook de wijkraad als vertegenwoordiger van burgers) het recht van bezwaar en beroep ontnomen en lijkt alles een voldongen feit. Wij vinden dat zeer kwalijk!
Weer is de gemeente illegaal bezig. Busjes met werklieden en de 1e verhuiswagen stonden afgelopen week urenlang op het snelfietspad en blokkeerde de vrije doorgang. Nu werd de route via de bouwweg en het fietsbruggetje genomen en op het fietspad gekeerd! Deze bouwweg is in strijd met het bestemmingsplan aangelegd in de zone ‘Groen’ en mag hier helemaal niet liggen, laat staan worden gebruikt door particuliere bedrijven, bewoners en bouwverkeer. Als de gemeente dat goedkeurt, dan zou iedereen daar mogen rijden, om bijvoorbeeld te gaan zwemmen. Dit deel van het zogenaamde ‘Koeweidepad’ mag volgens het geldende bestemmingsplan uitsluitend wandel- of fietspad zijn!
Verder heeft de aannemer de 1e drijvende woning met een sleepboot naar de steiger gesleept. Hiervoor is gebruikt gemaakt van een dieselmotor van 130 pk! Op de Lentse Plas zijn boten met benzine- en dieselmotoren verboden vanwege de vervuiling, geluidshinder etc. Enige tijd geleden zijn de meerpalen geplaatst, waarbij ook al olie in het water is aangetroffen. Ook is piepschuim en veel plastic in het water terechtgekomen, afkomstig van de bouw. Wij maken ons ernstige zorgen over de (zwem-)waterkwaliteit, zeker nu het zwemseizoen er aan komt.
Op 23 april hebben wij een aanvulling op ons handhavingsverzoek ingediend bij het College van B&W en de Gemeenteraad. Wij hopen dat de raad haar taak als volksvertegenwoordiger nu eens echt serieus gaat nemen. Ook hebben wij het Waterschap (beheerder van de plassen) geïnformeerd. Het gaat hier over de veiligheid van fietsers/wandelaars, de gezondheid van recreanten, flora en fauna en niet te vergeten de rechtszekerheid van de burger! Zoveel kommer en kwel bij de oplevering van de 1e woning. Hoe gaat dat bij de volgende 26 stuks? Wij houden ons hart vast!
Onze brief aan het college en de raad kunt u hieronder lezen. Wij houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen!
Aanvulling handhavingsverzoek bouwverkeer Lentse Plas 23 april 2021 anoniem.pdf
Stichting Wijkraad Lent