Graag willen wij onderstaande informatie met u delen over de stand van zaken van het project Dorpensingel. Op 15 december 2020 heeft het college van Burgemeester en Wethouders een brief gestuurd aan de gemeenteraad, met de volgende inhoud:
Voor de zomer hebben wij u geïnformeerd over de stand van zaken van het project Dorpensingel (brief met kenmerk D200599035 d.d. 14 juli 2020). Binnen project Dorpensingel realiseren we vier deelprojecten, te weten de realisatie van de Dorpensingel, een herinrichting van het Vossenhol, een veilige fietsoversteek RijnWaalpad over de Ressensestraat en treffen we verkeersmaatregelen op de Vossenpelssestraat. Met deze brief willen wij u opnieuw informeren over de voortgang. Het project Dorpensingel is een samenwerking met de gemeente Lingewaard; de gemeenteraad van Lingewaard ontvangt daarom een raadsbrief met dezelfde inhoud.
Het tracé Dorpensingel
Voor de Dorpensingel wordt op dit moment de ligging van het tracé, het wegontwerp en de landschappelijke inpassing verder uitgewerkt. De Dorpensingel kent een zo noordelijk mogelijke ligging om recht te doen aan de beoogde natuurontwikkeling langs de Zandseplas, maar ook passend binnen het beschikbare budget voor aankoop van de benodigde percelen. Samen met Park Lingezegen werken we een voorstel uit waarbij de Dorpensingel goed wordt ingepast in haar omgeving. Belangrijk voor het wegontwerp is het snelheidsregime. Uitgangspunt is een snelheidsregime van 50 km/u, zoals is opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst tussen Nijmegen en Lingewaard. Dit zal zijn beslag krijgen via een komverleggingsbesluit. De Dorpensingel komt hiermee binnen de bebouwde kom te liggen. Het wegontwerp zal dan ook een uitstraling krijgen die past bij een weg binnen de bebouwde kom (vergelijkbaar met de Keizer Hendrik VI-singel). Het komverleggingsbesluit is een raadsbesluit. Uw raad zal daarom naast vaststelling van het bestemmingsplan voor de Dorpensingel worden gevraagd een besluit voor de verlegging van de bebouwde kom te nemen.
In januari/februari 2021 wordt de ligging van de weg, het wegontwerp en de landschappelijke inpassing met de direct omwonenden besproken. Ook vindt afstemming met de provincie plaats. In het voorjaar 2021 wordt de bredere omgeving meegenomen in het ontwerp. Ook u zult dan worden geïnformeerd over het tracé en ontwerp van de Dorpensingel.
Vossenhol
Voor het Vossenhol geven we een vervolg aan het overleg met de bewoners. Het overleg met de omgeving heeft niet eerder plaatsgevonden vanwege een initiatiefvoorstel dat door de werkgroep Vossenhol deze zomer indiende bij de gemeenteraad van Lingewaard. Het initiatiefvoorstel behelsde een alternatieve route voor het Vossenhol als onderdeel van de Dorpensingel en het autoluw maken van het Vossenhol. Eind september heeft de gemeenteraad van Lingewaard het initiatiefvoorstel afgewezen. De kaders ten aanzien van het Vossenhol / de Dorpensingel blijven hiermee ongewijzigd. Dit overleg richt zich op verbeteren van het ontwerp voor het Vossenhol. De weg en het profiel van de weg liggen vast. Op een aantal plekken zijn al suggesties van bewoners als maatregelen in het ontwerp opgenomen om de oversteekbaarheid van het langzaam verkeer te vergemakkelijken. Er is in dit stadium nog ruimte om –in aansluiting op adviezen van Veilig Verkeer Nederland en Fietsersbond – gezamenlijk te kijken naar eventuele aanvullende maatregelen op het Vossenhol.
Ressensestraat
Afspraak uit de SOK is het realiseren van passende verkeersmaatregelen ter verbetering van de huidige gelijkvloerse oversteek van het RijnWaalpad met de Ressensestraat. De gemeente Lingewaard heeft hiertoe een variantenstudie uitgevoerd. Om de noodzakelijk input te verkrijgen is tijdens de variantenstudie een zogenaamde werkplaats georganiseerd met stakeholders uit de omgeving. Met de informatie uit de werkplaats is een afwegingsnotitie opgesteld waarin tien varianten tegen elkaar afgewogen worden. De variant met de rotondeoplossing Sportpark Ressen (variant 9) inhoudelijk een goede oplossing. Het gereserveerde bedrag in de SOK is voor realisatie van de rotonde variant niet toereikend. De provincie heeft een aanvullende bijdrage toegezegd op basis van deze rotonde variant. Wij zijn voornemens deze variant verder uit te werken. Als gezegd zijn er meer oplossingen bekeken. Als bijlage bij deze raadsbrief willen wij graag de afwegingsnotitie met u delen. Gelijktijdig delen wij de afwegingsnotitie ook met de stakeholders en de omgeving. Dit om u als raad en de omgeving gelijktijdig op de hoogte te brengen van de inhoud van de afwegingsnotitie.
(Wijkraad: bijlagen zie onderaan!)
Vossenpelssestraat
We gaan niet dit jaar maar in 2021 naar de mogelijke maatregelen op het noordelijk deel van de Vossenpelssestraat kijken in overleg met de bewoners.
Financiën
Voor het totale project Dorpensingel is een budget van € 11,4 miljoen beschikbaar; afwijkingen worden op dit moment niet verwacht.
Vervolgstappen / planning
Voor de Dorpensingel en het Vossenhol is een bestemmingsplan in voorbereiding: één voor de Dorpensingel op Nijmeegs grondgebied en één voor Lingewaards grondgebied voor de Dorpensingel en Vossenhol samen. De bestemmingsplannen gaan naar verwachting in het voorjaar 2021 in procedure.
Bijlagen:
Afwegingsnotitie.pdf
Verslag varianten.pdf
Tekeningen varianten.pdf
(Bron: ibabs online Nijmegen)
Stichting Wijkraad Lent