Regelmatig ontvangen wij klachten/vragen van inwoners over het ophalen van huisvuil binnen onze wijk. Wij hebben de gemeente gevraagd of de frequentie van het ophalen van huisvuil omhoog zou kunnen en of er meer ondergrondse containers zouden kunnen worden geplaatst.
Naar aanleiding van onze vragen over het afvalbeleid kregen wij van de projectondersteuner Afval en Reiniging onderstaande uitleg, die wij ter informatie graag met u delen:
"Via wijkregie heb ik onlangs onderstaande mail van u ontvangen, waarin u vragen stelt over ons afvalbeleid en m.n. of er in uw wijk ondergrondse containers kunnen komen, omdat afvalzakken in uw wijk te lang op straat blijven liggen.
Onder dankzegging voor uw bericht, wil ik u graag in een wat breder perspectief uiteenzetten wat ten grondslag ligt aan het afval-inzamelingsbeleid van de gemeente Nijmegen en de daarbij behorende inzamelmiddelen en inzamelfrequentie.
Ongeveer 70% van al het huishoudelijk afval wordt nu gescheiden. De overheid wil dit verhogen naar 90% in 2025. Veel van ons afval kan namelijk dienen als grondstof voor nieuwe producten, maar daarvoor is een goede scheiding van het afval een absolute must.
Hierin ligt een regulerende opgave voor de gemeente, die op haar beurt weer van haar inwoners zal vragen mee te werken aan een goede afvalscheiding. De gemeente zal dit stimuleren en reguleren door een pakket aan maatregelen, het gemeentelijke afvalbeleid, waarin ook bewuste keuzes zijn gemaakt voor de inzamelmiddelen en de inzamelfrequentie.
Zo heeft de gemeente Nijmegen bijvoorbeeld gekozen voor de “betaalde restafval-zak”, omdat uit ervaring is gebleken dat het ter beschikking stellen van een kliko/container de afvalscheiding niet echt stimuleert; te makkelijk wordt daarin zomaar alles ingegooid.
Uiteraard is daarbij ook gekeken naar de andere voor- en nadelen van zo’n inzamelmiddel. Zo is uit eerdere ervaringen reeds gebleken, dat het huishoudelijk restafval bij een goede en correcte afvalscheiding, nagenoeg geheel bestaat uit “droge” afvalstoffen, waardoor er van lekkage van de restafvalzakken geen sprake zou moeten zijn. Van ongedierte zou men bij een correcte afvalscheiding dan ook geen last moeten hebben, omdat het z.g. “natte” GFT-afval daarentegen wel weer wordt ingezameld met vloeistofdichte minicontainers, citybins of GFT-cocons, waarbij lekkage niet kan optreden.
Onze betaalde restafval-zak is daarnaast ook een zeer geschikt middel om invulling te geven aan het z.g. diftar-tarief, waarbij degene die meer afval produceert, ook meer betaalt.
Voor de zgn. plastic+ zak is bijvoorbeeld weer gekozen om bij de inzameling enig zicht op de inhoud van de zak te kunnen houden en deze ook direct weer als grondstof kan worden meeverwerkt.
Het plaatsen van ondergrondse containers voor restafval zou een goed alternatief kunnen zijn, maar is een (zeer) kostbare aangelegenheid. Om de inwoners niet te confronteren met een grote lastenverzwaring, heeft de gemeente Nijmegen ervoor gekozen om de ondergrondse containers vooralsnog te beperken tot de nieuwe hoogbouw complexe en het centrum (grote winkelconcentratie i.c.m. bewoning met alle gevolgen van dien, beperking van verkeersbewegingen en het economisch belang van een schone binnenstad). Voor de aanleg van ondergrondse containers in andere delen van de stad zijn op dit moment nog geen actuele plannen. We willen eerst evalueren hoe de plaatsing van de ondergrondse containers bij de nieuwe hoogbouwcomplexen/in het centrum verloopt en welke uitdagingen we daarbij allemaal tegen komen.
Soortgelijke afwegingen liggen ook ten grondslag aan de inzamelfrequentie. Op grond van de gemiddelde hoeveelheden aangeboden afval is de route en frequentie bepaald. Dit alles weer om de kosten hiervoor voor de burger zo laag mogelijk te houden.
Zoals u uit het vorenstaande kunt opmaken, is bij de ontwikkeling van het beleid rekening gehouden met verschillende aspecten, zoals geldende wetgeving, efficiency en kosten, maar zeker ook met de ervaringen van/bij andere gemeenten & brancheorganisaties en de wensen en behoeften van de inwoners. U zult zich wellicht kunnen voorstellen dat het voor wat betreft die wensen en behoeften te ver gaat om gehoor te geven aan alle (individuele) wensen. Naast de vraag of deze wensen en ideeën praktisch haalbaar zijn, zou dit de afvalinzameling namelijk voor onze inwoners weer een stuk duurder maken.
De oorzaak van de ervaren overlast zoeken wij dan ook meer in het gedrag van de bewoners, die hun afval niet op de voorgeschreven wijze en/of de voorgeschreven tijd aanbieden. Dit kan zijn doordat men niet op de hoogte is van de afspraken hieromtrent. Vandaar dat wij hierop in onze communicatie vol de aandacht vestigen. Zo nodig zetten wij ook andere middelen(w.o. afvalcoaches) in om bewoners over de aanbiedregels te informeren.
Uiteraard komt het ook voor dat inwoners zich heel bewust van hun afval ontdoen en zich niet aan de regels houden. Daarbij schromen wij de inzet van de collega’s van Toezicht & handhaving ook niet.
Ik realiseer mij, dat ik in dezen niet tegemoet kom aan uw wens om een verhoogde inzamelfrequentie en/of de realisatie van een ondergrondse container. Ik hoop wel dat ik u hiermee enigszins heb kunnen overtuigen dat de gemeente niet zomaar heeft gekozen voor de inzamelmiddelen en een willekeurige inzamelfrequentie, maar zorgvuldig de verschillende belangen heeft afgewogen. Daarnaast hoop ik u hiermee iets meer inzicht te hebben verschaft in enkele keuzes die de gemeente heeft gemaakt en de overwegingen die hieraan ten grondslag hebben gelegen.
Uiteraard houden wij de ontwikkelingen in dezen nauwlettend in de gaten, en indien zich ontwikkelingen en/of omstandigheden mochten voordoen die om bijstelling van ons beleid vragen, dan zullen wij het zeker niet nalaten om ons beleid hierop aan te passen".
Projectondersteuner Afval en Reiniging
Wij zijn van mening dat de gemeente met bovengenoemd betoog ons goed heeft kunnen uitleggen waarom zij kiest voor het huidige afvalbeleid en wij kunnen ons hierin vinden.
Stichting Wijkraad Lent