Datum: donderdag 21 oktober 2021
Tijd: 20.00 uur tot 21.30 uur (inloop 19.45 uur)
Locatie: Eikpunt, Duitslandstraat 4a Lent
1. Opening
De voorzitter heet iedereen welkom. Er volgt een korte voorstelronde.
2. Vaststelling van de agenda
Toevoeging: stand van zaken Luchtkwaliteit Lent. Verder wordt de agenda zoals deze voorligt, vastgesteld.
3. Mededelingen
* De volgende vergadering is op donderdag 18 november 2021, zelfde tijd en locatie.
* Wijkraad plaatst nog een artikel op de website over het afvalbeleid van de gemeente. Er waren klachten over het afval; het zou te weinig opgehaald worden. Gemeente heeft goed kunnen uitleggen hoe het afvalbeleid tot stand is gekomen. Ondergrondse containers plaatsen is heel kostbaar. Wordt deze week nog opgepakt.
* Op 24 augustus heeft de Wijkraad een verzoek ingediend bij de gemeente, bij ProRail en bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de spoordijktunnel bij de Parallelweg te openen/herstellen. Het staat 20 oktober op de agenda van de gemeenteraad (ingezonden stukken). ProRail heeft een brief gestuurd en verwijst naar de gemeente. Gemeente gaat over infrastructuur, zegt ProRail. Werkgroep verkeer heeft contact gehad met betreffende ambtenaar, het lijkt erop dat het tunneltje er gaat komen. Wordt vervolgd.
* In de komende Lentse Lucht (novembernummer, eind deze maand) komt een artikel van de Wijkraad over het nieuwe wijkteam van Lent, met de nieuwe wijkregisseurs en de projectmedewerker participatie.
* Op 11 augustus heeft de Wijkraad een zienswijze ingediend bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat tegen het Ontwerptracébesluit en milieueffectrapport voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Nijmegen en westentree. De zienswijze is op de website geplaatst. Nog geen reactie over de zienswijze.
* Op 13 oktober 2021 heeft de Verkeerswerkgroep en de Wijkraad een informeel gesprek gehad met twee fractieleden van GroenLinks. Notulist van de Wijkraad heeft hiervan een verslag gemaakt. In dit gesprek is vooral gepraat over de problemen met infrastructuur in Lent. Het voorstel is om een groot overleg/gesprek te plannen met enkele raadsleden, ambtenaren, verkeersdeskundigen, wijkregisseur, wijkagent, wijkraad en bewoners, om te kijken wat de grote knelpunten zijn. Het verslag van dit gesprek wordt doorgestuurd naar wie hier interesse in heeft.
4. Reacties notulen vorige vergadering
Geen opmerkingen of wijzigingen, notulen worden vastgesteld.
5. Ingekomen stukken
* Brief 11 oktober 2021 van ‘omgevingsmanager stationsgebied’: gemeente wil géén inloopavond organiseren, want dan bestaat het risico dat die voor zowel bewoners als voor ons als organisatoren op een teleurstelling uitloopt.
Inwoners zouden bij de informatieavond op 5 juli al digitaal de kans hebben gekregen om mee te doen. Wijkraad is het niet eens met haar betoog. Veel omwonenden hebben de uitnodigingsbrief voor 5 juli nooit ontvangen en vragen stellen was tijdens deze informatieavond niet erg makkelijk. Je kon een vraag insturen via een chatfunctie, maar de meeste vragen die gesteld waren kwamen helemaal niet aan bod. In de Brug van 16 oktober stond een artikel over de Commissie voor de milieueffectrapportage, waarin wordt gezegd dat spoorgeluid en maatregelen om geluidsoverlast te voorkomen onvoldoende zijn onderbouwd. Wij zullen een nieuwe mail sturen, na overleg met de aanwezigen van de Wijkraad.
* Brief 11 oktober 2021 ‘Nijmegen weer samen’. Open dag in de Ster: zondag 21 november (13.30 tot 16.30 uur) Het is bij uitstek een moment waarop een organisatie haar activiteiten onder de aandacht kan brengen en misschien nieuwe deelnemers kan werven. Misschien is het ook een manier om nieuwe bestuursleden voor de Wijkraad te kunnen werven. Inschrijven kan tot 31 oktober, inschrijfformulier zit bij de mail. Zijn er mensen die willen helpen een presentatie/werving op te zetten?
(Wijkraad: Let op, deze open dag gaat niet door, vanwege corona!)
* Brief 29 september 2021: Van Gelder: werkzaamheden Laauwikstraat in de periode tussen 22-11-2021 en 03-12-2021. Gedurende deze periode zal het werkvak afgesloten zijn voor doorgaand verkeer. Wijkraad zal bericht op site plaatsen en informeren op welke wijze de middenberm wordt vervangen. Waarschijnlijk worden klinkers van de vernieuwde drempels hergebruikt. Wijkraad heeft liever een oplossing met asfalt en een gemarkeerde, gekleurde streep als middenberm. Wijkregisseur noteert dit en neemt de zorg mee richting gemeente Nijmegen.
* Brief 14 oktober 2021: Griffie: mogelijkheid om op 3 november 2021 in te spreken over ‘Wijkgericht werken’ Politieke avond 18.00 uur Stadhuis. Aanmelden vóór 1 november bij Griffie. Er komt nog communicatie vanuit de gemeente over wat er veranderd is en wat de voordelen zijn van de nieuwe werkwijze.
6. Kennismaking met het nieuwe team Nijmegen-Noord: Wijkregisseurs Fysiek (openbare ruimte), Sociaal en Veiligheid en medewerker participatie.
De wijkregisseurs en medewerker participatie stellen zich voor en geven uitleg over het nieuwe wijkgerichte werken. Voorheen was er één wijkmanager, dat was een veelomvattende functie. Dit was apart georganiseerd van andere afdelingen, dat was nadelig. Veel beleid wordt op stedelijk niveau gemaakt, maar het is belangrijker dat je onderscheid maakt in de wijken. Per wijk kan een bepaalde aanpak anders moeten. Ieder stadsdeel (er zijn 5 stadsdelen) heeft nu een eigen team aan wijkregisseurs; drie regisseurs met elk een eigen thema onder hun hoede. De wijkregisseur kan bij een bepaald onderwerp een koppeling maken naar collega’s van de gemeente. Het team van wijkregisseurs is bereikbaar via het mailadres . Voordelen van de nieuwe aanpak: alles gaat over minder schijven. Er is meer continuïteit, je hebt niet het probleem dat een projectleider vertrekt en dat daardoor dingen blijven hangen.
Wijkraad: wat zijn de voelsprieten in de wijk?
Wijkregisseur fysiek: wijkraad als platform is belangrijk, alsmede de professionals in de wijk, en we zijn dagelijks zelf in de wijk om in gesprek te gaan met organisaties en bewoners. Voorbeeld: overlast Veur-Lent; hier hebben de wijkregisseurs snel kunnen schakelen en actie ondernomen. Dagelijks contact gehad met bewoners van het eiland.
Wijkregisseurs zijn afhankelijk van signalen van bewoners. Wijkgericht werken is niet van 9-5. Ook ’s avonds kijken we wat er speelt, bijv. onder jongeren. Relatiebeheer met de wijkbewoners is belangrijk.
Aanvulling wijkraad: Het is ook van belang dat er informatievoorziening is naar de bewoners en naar de Wijkraad toe.
Wijkregisseur: Is er een actielijst van dingen die de Wijkraad agendeert?
Wijkraad: Er is steeds een ‘stand van zaken’ over vaste onderwerpen. Bewoners kaarten vaak ook zelf de onderwerpen aan. Als iets voor veel mensen van belang is, pakken we het als Wijkraad op. Knelpunten zijn er vaak rondom infrastructuur, verkeersproblematiek. Misschien samen een concept bedenken waardoor er interactie is tussen wijkregisseurs en Wijkraad. Wijkregisseurs kunnen ook agendapunten aandragen.
Wijkregisseurs: Wellicht kan de Wijkraad ook meer sociale thema’s aanstippen? Wat speelt er bij de jeugd?
Wijkraad: Soms is er overlap, voorbeeld: hoe kunnen we jongeren betrekken bij Groene Hart Lent? Jongeren vroeg ergens bij betrekken voorkomt problemen.
Wijkraad (verkeersgroep): Soms liggen er besluiten van de raad, waarbij de effecten van de besluiten met allerlei lapwerk ‘opgelost’ moeten worden. Participatie houdt in: bewoners en Wijkraad in vroeg stadium ergens bij betrekken. Woningbouw is een groot thema. Bij het maken van bestemmingsplannen moeten mensen in een vroeg stadium betrokken worden. Nu gaat het vaak zo: er is een visiedocument, daarna hoor je lang niks, dan ligt er een bestemmingsplan waarvoor je een zienswijze in kunt dienen, maar waarbij je het gevoel hebt dat er niks meer gewijzigd kan worden.
Aanvulling bewoner: Participatie betekent ook aan verwachtingsmanagement doen. Gemeente moet eerlijk zeggen wat er niet mogelijk is, b.v.: uitbreiding voetbalveld is niet mogelijk. Dit moet duidelijk gemaakt worden.
Projectmedewerker participatie legt uit wat haar rol is: houdt zich bezig met participatieprojecten. Beheert MijnWijkPlan, en het algemene e-mailadres, zet mails door naar de regisseurs. Zij ondersteunt de ‘wijkregisseur fysiek’.
7. Verkeersproblematiek Lent: wat kunnen wij samen verbeteren? Veiligheid fietsers/voetgangers, snelheidsbeperking, bewustwording etc.
Voorzitter van de Wijkraad legt de aanwezigen de volgende vraag voor. Hoe kunnen wij bereiken dat inwoners van Lent en bezoekers van Lent zich beter gaan gedragen in het verkeer? Waar ligt voor de gemeente een taak? En welke maatregelen kunnen worden genomen. Zou er misschien een campagne kunnen worden gestart om te werken aan een betere bewustwording. Het gaat om een groot aantal drukke wegen van Lent, zoals de Turennesingel, Het Buske, Vrouwe Udasingel, Waalbrug, Prins Mauritssingel, Laauwikstraat, Vossenpelssestraat, Griftdijk, Graaf Allardsingel etc. Op deze wegen wordt structureel véél te hard gereden. Ook zijn er veel problemen bij de rotondes en oversteekplaatsen, waar de veiligheid van fietsers/voetgangers ver onder de maat is. Veel inwoners van Lent ergeren zich hieraan. Te hoge snelheden veroorzaken ook veel meer geluidsoverlast en andere hinder. Een inwoner van Lent heeft contact gehad met de verkeerskundige van de gemeente, hij gaf aan dat het lastig is om het gedrag van de zogenaamde notoire overtreders (15%) te veranderen.
Ook heeft een inwoner een stuk geschreven over de problemen bij de verkeersituatie bij de Waalbrug. Hij wil dit graag indienen bij de gemeenteraad en het college. Voorzitter van de Wijkraad vraagt om reacties van aanwezigen.
Betreffende bewoner: Er zijn twee grote problemen: 1) verkeer binnen de wijk, en 2) verkeer op de grote ontsluitingswegen: de bruggen en de Prins Mauritssingel. Er is een knop waar de gemeente meteen aan kan draaien: handhaaf 50 km/u. Dit is aan te pakken met flitspalen. De 2 genoemde problemen moeten onafhankelijk van elkaar bekeken worden.
De wijkregisseurs schrijven dit op als belangrijk actiepunt (handhaving).
Werkgroep verkeer: Voorbeeld: Prins Mauritssingel. Er is een paraplugroep gemaakt met mensen voor verkeer, lucht, geluid. Er is heel veel werk in gestopt om met goede oplossingen te komen. Nu is de vraag: wat is er daadwerkelijk in de uitvoering gebeurd? Het is versnipperd, maar per saldo is er heel weinig gebeurd. Een weg met 50 km\h moet gehandhaafd worden. Volgens OM is verkeersveiligheid geen reden om hier te handhaven, omdat er geen ernstige ongelukken zijn gebeurd. Politie handhaaft niet omdat ze opdracht moeten hebben van OM. GroenLinks heeft een idee geïntroduceerd waarbij je geld spaart voor de wijk als je je aan de snelheid houdt. Dit gaat niet werken, want de meeste mensen die langsrazen op de Prins Mauritssingel wonen niet in Lent of hebben geen binding met Lent. Per saldo zijn er te weinig resultaten waar bewoners tevreden mee zijn.
Aanvulling Wijkraad: Wijkraad heeft meerdere oplossingen aangedragen, zoals de weg eerder terugbrengen van drie naar twee banen. Als dat, richting Arnhem, al een stuk vóór het stoplicht bij de Vrouwe Udasingel wordt gedaan, in plaats van ná het stoplicht, dan is er in het midden meer ruimte voor een groenstrook en krijgt de weg veel meer de uitstraling van een stadsweg. Raad heeft nu bepaald dat de groene spaarpot de oplossing wordt, maar dit vloeit niet logisch voort uit het werk van de paraplu-werkgroep en is daar ook nooit
besproken. Wat kunnen wijkregisseurs doen?
Wijkregisseur fysiek: Het is goed om hier een losse avond voor te organiseren, waarbij we met verschillende partijen bekijken wat de aanpak moet worden rondom Prins Mauritssingel. Dit wordt genoteerd als belangrijk ACTIEPUNT.
8. Tiny Forest
Bewoner: op 24 november wordt het Tiny Forest aangeplant in Lent. Dit is een klein bos met inheemse planten, dicht begroeid, waar je niet doorheen kunt lopen. Doel: bewustwording natuur voor kinderen, biodiversiteit vergroten, ontspanning, samenwerking. Bewoners zijn er al twee jaar mee bezig, basisschool Het Talent heeft zich eraan verbonden. Basisschool De Verwondering doet mee als gebruiker. IVN is er ook bij betrokken. Er is een jaarplan met verschillende taken. Takken wegsnoeien, verder doen we er niks aan. Laten groeien en bloeien. Afwachten en kijken. Zwerfafval ruimen. Kinderen gaan meten, beestjes tellen, en het bosje wordt gebruikt bij bijv. bijenteldagen en de vogeltuintelling. Op de plantdag helpen kinderen van Het Talent mee, en bewoners. De naam wordt op 5 november onthuld, dan zijn er ook activiteiten op de school, boswachter op school, educatie. Informatie komt in Lentse Lucht en op Nextdoor.
9. Stand van zaken
* Project ‘Groene Hart Lent’: Dorpsplein en ’t Speelweitje (Primulapad)
Helaas zijn er een paar leden gestopt, vanwege gezondheid of omdat zij te weinig tijd vrij konden maken. Gelukkig blijft er een toch een goed team over! Vrijdag 15 september is er een bijeenkomst geweest op locatie speelweitje met wijkregisseur fysiek en projectondersteuner participatie, twee leden van de werkgroep en bomenexpert van de gemeente. Opties besproken. Helaas is het volgens de gemeente niet mogelijk om de walnotenboom, die op particulier terrein bij de Begoniastraat staat te verplaatsen. Het is te duur en de gemeente wil de verantwoordelijkheid niet op zich nemen, indien de boom niet aanslaat of indien er schade ontstaat bij de graafwerkzaamheden. Het totale plan staat nu op: MijnWijkplan: Groene Hart Lent. Er is op 19 oktober een eerste schets van het plan gemaakt (van het Speelweitje, het Dorpsplein komt later pas). Er is door de gemeente een voorlopig budget vrijgemaakt van € 8.000, dat mogelijk nog met een paar duizend euro kan worden verhoogd. Hiermee kan worden gestart. Het planten van een aantal bomen kan in het najaar 2021/voorjaar 2022 gerealiseerd worden, volgens de gemeente. Er komen rondom het veld bomen bij (ook fruitbomen), er komt een pad door het veld heen, struiken en bloemperken en een paar solitaire bomen (bijvoorbeeld beuk).
* Project Luchtkwaliteit Lent: dit punt wordt doorgeschoven naar de volgende vergadering
* Prins Mauritssingel
Artikel op de website over de reactiebrief van 17 mei van de Wijkraad moet nog worden geschreven. Hierin kan ook de planning van het groenplan worden meegenomen. Volgens de projectleider wordt het groenplan momenteel uitgewerkt tot bestek. Vervolgens zal hiervoor een aanbesteding worden uitgezet onder twee of meer partijen. Deze partijen zal o.a. gevraagd worden een plan van aanpak op te stellen. Naast de uitvoering zelf, dienen zij daarin aan te geven hoe zij om zullen gaan met het betrekken van aanwonenden en het beperken van overlast. De uitvoering staat gepland voor het najaar van 2021. Streven is om vóór eind 2021 van start te gaan in overleg met de aannemer en ProRail.
Omwonenden krijgen hierover t.z.t. bericht. De rooivergunning voor de te kappen bomen is reeds aangevraagd. (Populieren ter hoogte van Thermion).
* Ontwikkelingen Drijvende Woningen (Werkgroep Lentse Plas)
Hier worden dingen besloten zonder dat bewoners of Wijkraad worden ingelicht. Nu: afsluiting fietspad. Wijkraad zou op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen, dat gebeurt te weinig. De Wijkraad zal nog een overzicht maken op de website over de lopende zaken en daar de meest actuele ontwikkelingen in mee nemen. Dat gaat o.a. over de huidige afsluiting van het snelfietspad.
De projectleiders van de drijvende woningen zijn van mening dat er niet telkens inspraak vanuit de Wijkraad/bewoners hoeft te zijn. Ook wordt gesteld dat er geen verkeersbesluiten nodig zijn voor de huidige werkzaamheden. De Wijkraad is dat niet met hen eens en wil dat de afspraken van het Raamplan Bouwverkeer worden nagekomen. Het verkeersplan (met datum 29 september) hebben wij pas op 19 oktober ontvangen, bijna 3 weken nadat het gemaakt is!
De gemeente heeft ons dit nieuwe verkeersplan al in september 2020, een jaar geleden, beloofd. Het snelfietspad is momenteel voor 6 weken afgesloten. Wij willen uiteraard ook een veilige afwikkeling van het fietsverkeer, maar dan moet de reden van de afsluiting wel legaal zijn. Nu is de afsluiting bedoeld om werkzaamheden, die in strijd zijn met het bestemmingsplan en dus illegaal zijn, te faciliteren. De fietsersbond mailde ons onaangenaam verrast te zijn. Zij hebben meerdere alternatieven aangedragen, waarbij het snelfietspad géén fietsstraat hoeft te worden. Dit is ook het doel van de Wijkraad: behoud van het snelfietspad en de aanleg van een centrale parkeerplaats net vóór het snelfietspad. Géén parkeerkoffers, die in de zone natuur komen te liggen en de ontsluiting laten lopen via de Prins Mauritssingel i.p.v. de Frankrijkstraat. Dit willen de bewoners van de Frankrijkstraat en de bewoners van de drijvende woningen ook. Twee fractieleden van GroenLinks vroegen zich tijdens een gesprek met ons ook af waarom de ontsluiting niet via de Prins Mauritssingel gaat, omdat het hen ook het meest logisch lijkt. Dan kan het verkeerslicht daar blijven staan om ook het verkeer dat Lent binnenkomt te doseren. Twee vliegen in één klap!
Er lopen nu al meerdere bezwaarprocedures en één beroepszaak over losse onderdelen van dit project. De gemeente knipt alles op in kleine stukken, zonder vooraf de vereiste besluiten/vergunningen af te wachten. Hierdoor worden de inwoners van Lent en de Wijkraad pas achteraf geïnformeerd, na veelvuldig aandringen. Zo hollen wij steeds achter de zaken aan. Wij zullen de mail van de projectleiders van 19 oktober ná deze vergadering beantwoorden, zodat de input van de aanwezigen kan worden meegenomen. Het is wellicht een goed idee om de projectleider(s) voor de volgende vergadering uit te nodigen, zodat de inwoners een keer rechtstreeks met hen kunnen discussiëren. Op 25 oktober is de digitale hoorzitting van ons bezwaarschrift van 16 juli, afwijzing handhavingsverzoek. Wijkraad vraagt zich af of al haar werk wel zinvol is, want de gemeente wijst de bezwaren continue af, zodat wij straks meerdere rechtszaken hebben, erg veel werk en erg duur aan griffiekosten!
Aanvulling bewoners: ook wij zijn vaak niet op de hoogte van bepaalde besluiten of werkzaamheden. Wij zijn ook voor verrassingen komen te staan toen we kwamen wonen in de drijvende woningen.
10. Rondvraag
Eikpunt: Er worden in Nijmegen-Noord twee dialoog bijeenkomsten georganiseerd, met als thema: ‘De moeite waard’. Ga in Nijmegen Noord met buurtbewoners in gesprek over wat voor jou de moeite waard is in het leven. Op 2 november 10-12 uur bij Warmoes (Griftdijk Noord 11) en op 5 november bij Eikpunt (Duitslandstraat 4).
Deelname is gratis. Door getrainde vrijwilligers.
Aanmelden:
Bindkracht 10:
- Er is een nieuwe infokaart voor Nijmegen Noord.
- Stagiaires van Han gaan betekenisvolle plekken in kaart brengen (welke plekken zijn voor bewoners van betekenis geworden in coronatijd?).
- Indewaalsprong.nl wordt verder ingevuld.
- Er is een nieuwe kinderwerker gestart in Nijmegen-Noord.
Verkeerswerkgroep: Bij de rotonde Vrouwe Udasingel /Turennesingel: verzoek om de blokken daar weg te halen. Het is noodzakelijk dat er een (ditmaal degelijk uitgevoerde) verhoogde rijbaanscheiding blijft. De wijkregisseur geeft aan dat dit vóór het einde van dit jaar al gepland staat. Wordt opgepakt!
11. Actiepunten
Wijkraad plaatst nog een artikel op de website over:
- het afvalbeleid van de gemeente
- drijvende woningen
- Prins Mauritssingel
Wijkregisseurs: handhaving als belangrijk punt onder de aandacht brengen bij de gemeente.
Wijkregisseurs en Wijkraad: avond beleggen voor overleg over problematiek rondom Prins Mauritssingel.
12. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering.
Stichting Wijkraad Lent