Notulen laatste vergadering


Datum: 18-01-2024

Tijdstip: 20:00 uur.

Locatie: de Ster, Queenstraat 37b1 Lent


Aanwezigen

Naast Lentenaren, leden van het wijkraadbestuur, leden van Werkgroep Verkeer Lent zijn ook vertegenwoordigers aanwezig van de partij voor de Dieren en de Stadspartij.

Ook een vertegenwoordiger van wooncorporatie Mooiland en een ambtenaar die participatie voor de mobiliteitstransitie in zijn takenpakket heeft, volgen deze wijkraadvergadering.


1. Opening

Opening van de platformbijeenkomst om 20:05 uur met een woord van welkom door de voorzitter.


2. Korte voorstelronde

Alle aanwezigen stellen zich aan elkaar voor en vertellen wat hun motivatie is.


3. Ingekomen stukken

-OV-inloopspreekuren Mariënburg

Op 23 en 30 januari staan deze gepland van 10:30 tot 12:00 uur.

-Bewonersbijeenkomst Vierdaagse feesten

20 februari van 19:30 tot 21:00 uur. Aanmelding is hiervoor nodig.

-Herinrichting Griftdijk Noord

Er is aangekondigd dat er begin 2024 een richtinggevend principebesluit wordt voorgelegd.

-Project Vossenpels wordt, na de Raad van State uitspraak, opnieuw bekeken. Een van de bestuursleden van de wijkraad stemt af met een deelnemer van de werkgroep Vossenpels over de stand van zaken. Daarbij gaat het niet alleen om het bouwen van de woningen, maar ook om de verkeersontsluiting van het gebied op het Buske en de Turennesingel.


4. Voortgang Participatieproces gemeente Nijmegen 


1* Wet- en regelgeving voor het participatieproces

Een wijkraadbestuurslid geeft uitleg over de stand van zaken.

Het doel is: een bereikbare, leefbare, groene en duurzame stad te creëren. Het ‘hoe en wat’ is nog volop in discussie. Vragen over ‘wat is burgerparticipatie en hoe kom je tot burgerparticipatie, worden besproken. De gemeente moet hiervoor ruimte bieden, omdat burgerparticipatie pas betekenis krijgt als de belanghebbenden zorgvuldig worden geïnformeerd. Zonder tijdige en gemotiveerde informatie over de projecten is participatie onmogelijk. Zorgvuldig informeren vraagt een toegankelijk communicatiesysteem. Ook zou de overheid aan wijkraden en burgers gelegenheid moeten geven daarover cursussen te volgen.

De nieuwe omgevingswet van 1-1-2024 biedt wel wettelijke kaders maar iedere gemeente is vrij om binnen die gestelde kaders de burgerparticipatie in te vullen. De 5 betrokken partners worden in Nijmegen hoofdrolspelers genoemd met ieder een eigen functie in het proces.

De hoofrolspelers zijn: 

-de gemeenteraad (kader stellend en controlerend),

-het college van B&W (besturend en plannend),

-ambtenaren (adviserende deskundigen, ondersteunend en uitvoerend),

-de projectontwikkelaars in opdracht van de gemeente of particuliere initiatiefnemers en

-de belanghebbenden (burgers, organisaties etc.).


2* Voorwaarden voor een zorgvuldig participatieproces


-Tijdige informatie

Belanghebbende burgers en organisaties worden op tijd geïnformeerd, kunnen zich inlezen, hun mening vormen over het project en belangen bundelen om zo ruimte te krijgen voor het meedenken, adviseren en-meedoen.

-Informatie wordt gemotiveerd en gedocumenteerd aangeboden

Voor het in gang zetten van een zorgvuldig, open en gedragen participatieproces is het noodzakelijk dat de informatie door de betrokken hoofdrolspelers onderbouwd wordt met heldere motieven en kaders.

-De informatie moet toegankelijk zijn

Bewoners moeten weten waar zij de informatie kunnen vinden en de informatie moet kort en bondig en in heldere duidelijke taal opgesteld zijn.


De bovengenoemde informatieverstrekking aan belanghebbenden is slechts de basis voor het in gang brengen van het werkelijke participatieproces. Dit geldt voor alle partners.

‘Informeren’ wordt door gemeentes vaak ingevuld met een openbare presentatieavond, waarbij de gemeente inschat wie belanghebbende is. Dit gebeurt door een huis-aan-huis folder, vermelding op een weinig toegankelijke website of een berichtje in een plaatselijk krantje en vaak op tijden waarop werkende ouders hun kinderen naar bed brengen (de stille groep). Wijkraden krijgen lang niet altijd een bericht. De aanpak hangt van de betrokken wethouder, c.q. ambtenaren af.


Inspreken op informatieavonden

Belanghebbenden kunnen tot nu toe alleen inspreken op een politieke avond of een zienswijze indienen en daarna een lange kostbare procedure aangaan bij de rechtelijke macht.

De inspraakprocedure tijdens politieke avonden en het indienen van zienswijzen en de gang naar de rechter blijft gehandhaafd, maar nieuw in de wetgeving is de wijze van informatieverstrekking en het ondersteunen van een zorgvuldig participatieproces bij een project.

Dat veronderstelt een andere manier van omgaan van alle hoofdrolspelers met elkaar. Duidelijkheid, openheid, een luisterhouding én meedenken of meedoen in het algemeen belang, wijkbelang en/of buurtbelang zijn voorwaarden. NIMBY-gedrag van burgers, eigenbelang van projectontwikkelaars, politieke ego’s of te deskundige ambtenaren kunnen het participatieproces ernstig belemmeren en indirect de projectontwikkelingen belemmeren. Het blijkt dat de houding van vooraf zorgvuldig informeren én daarna openstaan voor de inbreng van belanghebbenden wederzijds vertrouwen schept en ellenlange procedures, onrust, tijd en geld verslinden voorkomt. Kijk naar de successen van de Spiegelwaal, het tegenhouden van de verondiepen van de Lentse Plas en het behoud van de Warmoes. Er zijn echt wel voorbeelden die laten zien dat het kan, binnen de kaders, binnen de tijd en binnen de begroting!

Bij omgevingsprojecten is vooraf burgerparticipatie per wet vastgesteld. Er zijn ook projecten waar geen of weinig ruimte is voor burgerparticipatie. Dat hangt af van de noodzaak (het algemeen belang, de veiligheid en noodzakelijke voorzieningen zoals elektriciteit, water etc.).

Binnen de gemeente spelen naast bestaande algemene wettelijke kaders en vergunningen, ook kaders die de gemeenteraad in zijn projectvisie stelt een grote rol. En binnen die overgebleven democratische ruimte heeft de belanghebbende burger en organisatie invloed en zeggenschap.


De Gezamenlijke Werkgroep Burgerparticipatie Nijmegen is in overleg met de gemeente over de invulling van het proces. Hoe kunnen de belanghebbende burgers en organisaties een duidelijke plaats krijgen in de gemeente Nijmegen bij het meedenken over het beleid dat hun aangaat? Deze Nijmeegse burgerorganisatie wordt binnenkort een officiële stichting waarbij alle wijkraden en burgerbelangengroepen zich kunnen aansluiten. Wijkraad Lent is lid van het dagelijks bestuur van deze stichting.


3* Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie (gemeenteambtenaar aanwezig)


De ambtenaar wordt gevraagd om vooral te luisteren naar wat er in Lent speelt en hoe Werkgroep Verkeer Lent en Wijkraad Lent de start van de versnelde mobiliteitstransitie ervaren hebben.

De agenda van de mobiliteitstransitie is al een aantal jaren in volle gang volgens de oude regels. Deze agenda wordt nu versneld uitgevoerd.

Het daarbij behorende participatieproces wordt tijdens deze uitvoering pas onderzocht en de wijze waarop participatie nog vorm kan krijgen is een punt van discussie bij veel wijkraden.

Het gevoel dat de gemeente wil bepalen hoe de burger moet participeren heeft weerstand opgewekt. Participeren is niet op het laatste moment ophalen en meenemen, maar betekent adviezen verwerken in het beleid en samen denken en doen. Nu met deze transitie gedragsverandering van alle burgers wezenlijk is, is het informeren en raadplegen onvoldoende en wordt ook de inzet van participatie op het laatste moment, gevoeld als een ontkenning van de bedoeling van de wet.

Deze aanpak werkt demotiverend. Adviesrecht zal minimaal moeten worden gehanteerd, waarbij het advies meegewogen moet worden op het niveau van meedenken en -doen, juist om de gewenste gedragsverandering van burgers te bewerkstelligen. Dat vraagt van betrokken burgers en bedrijven om op verantwoorde wijze mee te denken over het evenwicht en de haalbaarheid van de besluiten. Het vraagt van de gemeente om te motiveren waarom adviezen wel of niet kunnen worden opgenomen in het plan. Het vraagt om vertrouwen, begrip en gedragsverandering bij alle spelers.

Over de visie van de mobiliteitstransitie voor een leefbare toekomst is iedereen het eens, maar de wijze en volgorde waarop de participatie in deelgebieden (parkeren en deelvervoer) nu wordt vormgegeven wekt weerstand. Het proces vraagt zorgvuldigheid en openstaan voor elkaar. Als de inbreng van burgers niet serieus genomen wordt, ontstaat wantrouwen.


Ook Wijkraad Lent en Verkeerswerkgroep Lent ervaren dit. In Lent willen belanghebbenden daarom, op korte termijn, oplossingen zien voor de (veelal al jaren geleden beloofde) mobiliteitsproblemen.

De schakel tussen wat nu (al) nodig is in Lent en het werken aan lange termijn oplossingen ontbreekt. Lent blijft groeien en de ontoereikende infrastructuur wordt nog meer belast door de plannen van de mobiliteitstransitie, waardoor de ontsluitingsaders van heel Nijmegen dwars door Lent lopen. De belasting neemt met de dag toe zonder dat er tijdig toereikende maatregelen zijn genomen voor de ontsluiting van de huidige en toekomstige inwoners van Lent. Het transferium werkt niet, op de dichtbebouwde Lentse singels wordt te hard gereden, maar niet gehandhaafd. Afspraken worden niet nagekomen en plannen worden tussentijds weer aangepast, uitgesteld of vertraagd.

Er ontbreekt bij elk bouwproject een totaalvisie op het ontsluitingsverkeer van Lentse buurten. Hoelang moeten Lentenaren wachten op de 50- km uitstraling van de singels? Hoe worden verkeersknippen opgevangen? Worden problemen niet alleen maar verplaatst?

Het blijft bij pleisters plakken en deeloplossingen zoeken.

Het wonen in Lent is prettig. Maar langs de ontsluitingswegen is het wonen ongezond. Daarom wil Wijkraad Lent dat beloftes worden nagekomen, dat er een evenwichtige infrastructuur wordt gerealiseerd ten behoeve van een gezond en groen leefklimaat. Daarna kunnen de maatregelen pas volgen voor de transitie naar een verkeersluwe binnenstad. Dat is de juiste volgorde.


Met de participatie-ambtenaar van de afdeling mobiliteit wordt kort de participatiestrategie bij de versnelde mobiliteitstransitie besproken. De gemeente wil graag weten hoe zij in gesprek kan komen met de burger over deze thema’s en vraagt de wijkraad om hierin mee te denken. De wijkraad wil daar graag tijd voor plannen, maar wil eerst samen met de achterban en de wethouder praten over de huidige situatie in Lent en hoe de bestaande knelpunten in versneld tempo kunnen worden opgelost. De voorzitter wil daarom de gemeente verzoeken om eerst een openbare inwonersavond te organiseren in de Ster, waarbij de verantwoordelijke wethouder met bewoners in discussie gaat over de huidige infrastructuur in Lent, de vorm van het participatieproces én de integrale aanpak van de problemen. Daarna is er pas ruimte voor het nieuwe proces, inclusief participatie, van de ‘Versnelling van de mobiliteitstransitie’.


5. Terugkoppeling over de bijeenkomst luchtkwaliteit op 12 december 2023

Door Werkgroep Lucht Lent en wethouder Tobias van Elferen.

Het verslag van deze bijeenkomst, inclusief het verslag over de luchtkwaliteit wordt op de website van de wijkraad geplaatst. Een van de bevindingen is dat de piek van slechte luchtkwaliteit zich in de nachtelijke uren bevindt. Dit komt omdat dan meer vochtige lucht de fijnstofuitstoot vasthoudt.

De volgende site: https://telraam.net/nl wordt benoemd als optie voor de gemeente om in te zetten in Lent. Leden van de verkeerswerkgroep zullen dit onder de aandacht brengen bij gemeenteraadsleden. Het kan hiervoor per mail worden verstuurd naar het volgende mailadres: .


6. Nieuws uit de werkgroepen

Gezamenlijke Werkgroep Burgerparticipatie Nijmegen

De voorzitter van de wijkraad is ook voorzitter voor deze werkgroep geworden. De werkgroep zal verder gaan als stichting en hoopt uit te groeien naar een vereniging waar alle wijkraden en andere belangenorganisaties lid van worden. Een ander bestuurslid van de wijkraad blijft voorlopig ook betrokken bij de stichting. Het doel van de stichting is om de gemeente te adviseren en om de burgerparticipatie te verbeteren. De stichting wil samen met de gemeente opnieuw kijken naar de positie en verwachtingen. Op 31 januari 2024 staat er een afspraak met wethouder Broeren gepland.


7. Brochure en welkomsttasjes

Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe informatiebrochure voor nieuwe bewoners. De brochure zal zoveel mogelijk ‘tijdloos’ worden gemaakt, zodat die gedurende een langere periode gebruikt kan worden. Het streven is om de brochure in maart 2024 te verspreiden en bij de Ster en de Boog neer te leggen.


8. Rondvraag

-Wie informeert de bewoners over het afvalschema van de Dar? Er vindt alleen nog digitale berichtgeving plaats, terwijl vanaf 1-1-2024 de tijden in heel Lent zijn veranderd. Alleen middels de app van de Dar worden berichten verstuurd. De mogelijkheid tot berichtgeving in de Lentse Lucht wordt benoemd, voor bewoners die geen gebruik maken van de mobiele app.

-Er wordt een vraag gesteld over de stand van zaken met betrekking tot de hybride gascentrale. Het idee van de gascentrale is om over te gaan naar waterstof. Het gebruik van biomassa als energiebron is tegengehouden. Tegengas Nijmegen wil een (raadgevend) referendum om de bouw van een nieuwe gascentrale in Nijmegen te voorkomen. De gemeenteraad van Nijmegen bespreekt op 31 januari 2024 het bestemmingsplan.


9. Sluiting

De platformbijeenkomst is om 21:55 uur beëindigd. 21 maart 2024 staat de volgende platformbijeenkomst gepland.