Notulen laatste vergadering


Platformvergadering Stichting Wijkraad Lent

Notulen 21 november 2024

Locatie Voorzieningenhart De Ster, Queenstraat 37b, 6663 HA Lent, zaal: 1.43

Tijd 20:00 uur tot 22.00 uur

1. Opening

De voorzitter opent de vergadering en de aanwezigen stellen zich voor.

2. Stand van zaken rondom Vossenpels-Noord

* Het project.

De gemeentelijke projectleider is recent overgestapt van het project Winkelsteeg naar projecten in Nijmegen Noord, waaronder Vossenpels-Noord. Er moet nog 1 beroep bij Raad van State afgewikkeld worden. Dit beroep kan het plan niet tegenhouden, maar wel leiden tot een kavelaanpassing. Het gebied wordt bouwrijp gemaakt en nutsvoorzieningen worden voorbereid. Er is munitie uit de WO II in de grond gevonden en ook verontreinigingen uit de tijd van de intensieve kassenteelt. De stedenbouwkundige verkaveling wordt uitgewerkt en daarbij worden zo mogelijk verzoeken van huidige bewoners meegenomen. Uiteindelijk zullen de percelen verkocht worden aan projectontwikkelaars en de individuele kavels aan particulieren. Er komen ca. 500 woningen bij, een mix van huur- en koopwoningen en vrije kavels. Het project krijgt een ruime opzet, omdat het aan de dorpsrand ligt. Het middengebied wordt uitgewerkt met thematische kamers (zie het beeldkwaliteitsplan Vossenpels Noord met sfeerbeelden). De parkeernorm is laag vastgesteld. Bij de vrijstaande woningen wordt een oprit voorzien, bij de rijtjeswoningen is centraal parkeren het plan.

* Verkeersbewegingen

De verkeersbewegingen zullen toenemen. De hoofdtoegang is via de rotonde bij de sportvelden tussen Turennesingel en Het Buske. Er komt geen extra oost-west doorsteek tussen deze rotonde en de Vossenpelssestraat voor auto’s, wel voor langzaam verkeer. De Turennesingel wordt aan de noordoostkant van de rotonde smaller gemaakt voor een ontsluitingsweg. De wandel en fietsinfrastructuur wordt zo goed mogelijk aangesloten op bestaande routes. Bij de rotonde komt een extra fietsbrug over de singel die aansluit op een doorgaand fietspad tussen de sportvelden richting Doornik. Een deel van de auto-ontsluiting van het gebied is voorzien via de Vossenpelssestraat. Deze wordt aangepast naar 30 km/u, vergelijkbaar met de inrichting op het zuidelijkste deel. Er wordt overwogen Het Buske te wijzigen naar een 30 km/u zone, wat een fysieke herinrichting betekent. Over de ontworpen varianten is nog geen beslissing genomen. De ontsluiting richting Prins Mauritssingel (N325) zal hoofdzakelijk via de Vrouwe Udasingel zijn. Ontsluiting via de toekomstige Dorpensingel kan alleen een optie zijn voor de bewoners die via de Vossenpelssestraat kunnen ontsluiten.

* Sportvelden

De sportvelden worden uitgebreid met 2 tennisbanen en een klein voetbalveld voor de pupillen.

* Groen voorzieningen

Er wordt meer groen voorzien omdat er rekening wordt gehouden met het natuurlijk afwateren, het verminderen van hittestress en het bevorderen van de biodiversiteit. Daardoor ontstaat ook genoeg ruimte voor speeltuinen. Omdat veel bomen in het gebied niet op de juist plek staan, wordt een deel verplaatst en104 bomen gerooid. Er zullen meer bomen worden aangeplant dan er weggaan. Tegen het rooien loopt nog een bezwaar.

* Initiatief terugplaatsing historische tuinmuur

Er is een muur opgegraven die vroeger bij tuinders de wind uit het noorden blokkeerde en zo het teeltseizoen verlengde. Deze muur is nu geconserveerd en samen met 2 Lentenaren uit de voormalige tuinderswereld wordt nu gewerkt aan het terugplaatsen hiervan in de nieuwe buurt.

* Nutsvoorzieningen

Het gebied wordt aangesloten op het warmtenet. Het riool op de Vossenpelssestraat moet vervangen worden. Dat is technisch en organisatorisch een uitdaging, omdat de oostkant van de straat bij de gemeente Lingewaard hoort.

* Uitvoering

Bouwvolgorde en fasering zijn nog niet duidelijk en mede afhankelijk van de nutsvoorzieningen.

* Discussies na de presentatie

- Bij de aanwezigen zijn er zorgen over het extra verkeer dat erbij komt. De druk op bestaande doorstroomwegen zoals de Vrouwe Udasingel, Turennesingel en PMS zal toenemen.

- Gezondheid en leefbaarheid maken deel uit van de bouwvoorwaarden in de nieuwe omgevingswet. Bij conflicterende belangen moeten keuzes gemaakt worden.

- Wordt er ruimte gecreëerd voor een honden uitlaatveldje? Tot nu toe is elk veldje tijdelijk! De projectleider zal de vraag meenemen.

*Vervolgacties Vossenpels Noord

- Op 2 december komt de klankbordgroep bij elkaar. Een lid van de verkeerswerkgroep zal, gezien de zorgen over de verkeerssituatie, daarbij aansluiten

- Een volgende keer zal een verkeerskundige de verkeersproblematiek verder toelichten. De verkeerswerkgroep van de Wijkraad zal een lijst met zorgen aanleveren ter voorbereiding.

3. Werkgroep Verkeer

* Inleiding en algemene bevindingen

- Op een aantal punten is de verkeerswerkgroep succesvol, maar op de belangrijkste punten, zoals de Prins Mauritssingel is het gevoel ontstaan niets te bereiken, ondanks de enorme inzet.

- De verkeerswerkgroep observeert dat de woningbouw in Noord leidend is en dat bijbehorende voorzieningen incl. de infrastructuur daaraan ondergeschikt zijn. Daardoor zijn leefbaarheid versus doorstroming van verkeer in Noord ernstig conflicterende belangen geworden.

- De afdeling mobiliteit lijkt vooral gericht op modellen, aantallen en standaarden en minder op het werkelijke gebruik en gedrag in de snel veranderende omgeving van Nijmegen Noord. De gebruikte cijfers in de modellen zijn daardoor vaak achterhaald en moeilijk te controleren.

- Op 24 oktober was er een schouw met medewerkers van afd. Mobiliteit en de wijkregisseur.

* Mobiliteitstransitie

De plannen in de mobiliteitstransitie zijn gericht op een combinatie van het aantrekkelijk maken van langzaam verkeer, openbaar vervoer en het minder aantrekkelijk maken voor autoverkeer. In principe staat de werkgroep daarachter. Dat vraagt bij gebruikers motivatie/gedragsverandering, goede transferia en aansluitend openbaar vervoer. De transitie mag geen verplaatsing van problemen zijn. Handhaving is bij een dergelijk veranderingsproces een vereiste.

* De Dorpensingel

De plannen voor de Dorpensingel, staan sinds 2014 klaar. Deze singel zorgt voor doorstroming van doorgaand verkeer van en naar Bemmel richting N325. Nu gaat dit verkeer dwars door Lent. Het wachten is op de bezwaarschriftbehandeling van een inwoner van Bemmel bij de Raad van State.

* De Prins Mauritssingel

Dit burgerparticipatieproject is een grote teleurstelling. In het verleden zijn er toezeggingen gedaan door de gemeente (50 km/u uitstraling), maar er komt niets van terecht. Voorwaarde van OM voor snelheidshandhaving en andere verkeersovertredingen (zoals door rood rijden) is de 50 km uitstraling. Er is geen enkele proactieve houding vanuit de gemeente om deze uitstraling aan te pakken. Het lijkt alsof de ontsluiting van het stadscentrum heilig is, hetgeen ten koste gaat van de leefbaarheid van de aanwonenden rond de PMS.

*Graaf Alardsingel

Deze dichtbebouwde route is, net als de Prins Mauritssingel, een doorstroomroute voor stadsontsluiting en niet ingericht als 50 km/u weg binnen een dichtbebouwde kom. Door de Mobiliteitstransitie zal de druk op deze singel nog meer toenemen. Om de leefbaarheid langs deze wegen te bevorderen stelt de verkeerswerkgroep voor deze verkeersroute zo in te richten dat er langzaam moet worden gereden, met zo weinig mogelijk stoppen. Langzaam vanwege de geluidshinder en om de route onaantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer; het stoppen beperken voor een minimale uitstoot en een groene rustige uitstraling te kunnen realiseren.

*Vrouwe Udasingel

Het fietspad aan de zuidkant van de Vrouwe Udasingel wordt in de toekomst aangepakt omdat het een doorfietsroute richting Vossenpels-Noord en Doornik wordt.

* Stationsplein Lent

Het Hertog Eduardplein is chaotisch. Het knooppunt is complex met fietsers komend uit allerlei richtingen en zeker in de spits met een hoge intensiteit. Fiets parkeren was oorspronkelijk voorzien in de parkeergarage van het Van der Valk Hotel, maar vindt nu onder het station plaats vanwege onenigheid tussen Van der Valk en de gemeente. Griftdijk Zuid is tijdens de spits een sluiproute voor PMS-autoverkeer. Daar is de aansluiting van het Stationsplein niet op berekend. De borden voor ‘auto te gast’ zijn onlangs al beter gesitueerd bij de kruising Griftdijk Zuid. De problemen zijn bekend bij de gemeente, maar of een structurele oplossing snel komt, is onzeker.

*Discussie met aanwezige bewoners

- Naast de zorgen rondom de verkeerstoename door nieuwe wijken, geven bewoners aan dat de rotonde bij de Laauwikstraat/Turennesingel) gevaarlijk is, vooral voor fietsers. Het fietspad vanaf de Vossenpelssestraat is te smal voor bakfietsen, voetgangers, kinderwagens en rolstoelgebruikers.

- Bewoners uit Lent West maken zich zorgen over het parkeerbeleid aldaar. Nu worden de problemen verplaatst en buurten rondom Hof van Holland overbelast.

- Ook wordt niet gehandhaafd in de Truus Gelsingstraat bij het winkelcentrum in het gebied waar eenrichtingsverkeer is.

4. Voortgang werkgroepen

* Dorpsplein

Dit langlopend initiatief wordt nu gerealiseerd. Bewoners zijn erbij betrokken. De verharding is deels verwijderd, waardoor er ruimte is voor groen. De beplanting moet nog komen. Het is een aanwezige bewoner opgevallen dat de afvalbakken zijn verdwenen en heeft het gemeld bij de wijkregisseur en de projectleider.

* Hoge Bongerd-Veur Lent

- Participatie in dit project lijkt zeer serieus genomen te worden door de projectleiders.

Het parkeren in het ontwikkelgebied van de Hoge Bongerd is in het beeldkwaliteitsplan meegenomen zoals door bewoners aangedragen. Bezoekers van evenementen parkeren in de toekomst niet meer in het gebied, maar in P&R gebieden. De organisaties van de evenementen dienen hiervoor shuttles te regelen, dit wordt opgenomen in de vergunningverlening.

- Met projectleider en wijkregisseur hebben leden van de adviesgroep op 17 september een schouw gehouden rond Griftdijk Zuid en Parmasingel om verkeersknelpunten in kaart te brengen.

* Spoordijktunneltje

- Rond 2026 komt een damwand aan de oostkant van de spoordijk om de dijk te verstevigen. Een herinneringsmonument voor schuilende burgers in september 1944 wordt tegen deze damwand geplaatst ter hoogte van de ingang van het voormalige spoordijktunnel aan de Parallelweg. De gemeente zal samen met de werkgroep de voorbereidingen treffen. GewaLent heeft ook ondersteuning toegezegd.

5. Ingekomen stukken en mededelingen (o.a. SPINN).

* Veranderingen binnen het bestuur De huidige penningmeester rond het kalenderjaar 2024 af, inclusief de financiële stukken, en geeft daarna het stokje door aan Matthijs Kortekaas.

* De SPINN

De Stichting Participatie Inwoners Nijmegen is druk bezig de website te ontwikkelen. Stukken die van belang zijn voor de burgers worden op die website geplaatst of door een link doorverwezen. De website is: www.sp-inn.nl

6. Wat ter tafel komt

* Groen in Lent

Voor de biodiversiteit is het goed om minder te maaien, maar dat conflicteert met veiligheid doordat op sommige punten verkeerssituaties onoverzichtelijk worden door begroeiing.

* Gemeentelijke workshop over de toekomst van Senioren in Nijmegen

Volgens de omgevingswet werden tijdens deze bijeenkomst ideeën opgehaald voordat het beleid wordt vastgesteld. Er waren zeer veel actieve ouderen aanwezig. Het doel is tweeledig, generaties verbinden en woningnood oplossen.

* Workshop Omgevingswet

Ook hier werden ideeën opgehaald. Er waren veel wijkraden aanwezig.

* Warmoes project

De huidige vervallen schuur wordt afgebroken en vervangen door een nieuw gebouw. Dit gebouw zal een publieke functie krijgen, passend bij de Warmoesfilosofie. Een tiental ideeën is door deelnemers geopperd door deelnemers tijdens een workshop bijeenkomst. Veel sociale organisaties waren aanwezig. Ideeën bestonden uit combinaties van groen, zorg, dagbesteding en educatie. Wordt vervolgd.

* Knip Griftdijk Noord

Teleurstelling wordt uitgesproken over de besluitvorming rond de 24 uursknip, waar Lentenaren nauwelijks bij betrokken waren, maar wel de gevolgen ervaren.

7. Rondvraag en sluiting van de vergadering door de voorzitter


De volgende Platformbijeenkomst is op donderdag 16 januari 2025

Plaats Voorzieningenhart De Ster

Start 20.00 uur